Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi I | TAR 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BOZKURT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FATİH BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Gülistan Ünal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı İmparatorluğunun Devlet Teşkilatı ve müesseselerinin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerinin kavranması |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devletinin kurumları ve medeniyet unsurları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarihsel bilginin oluşmasında müessese ve medeniyetin önemimi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı devlet yapısını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Siyasi tarih ile kurum tarihi arasındaki ilişkiyi analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Askeri yapı ile sayasi yapı arasındaki paralelliği anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Merkez-taşra ilişkilerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Osmanlı bürokrasisinin niteliklerini tartışır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hanedan: Osmanlı Hanedanının ortaya çıkışı, Veraset sistemi, Osmanlıda Şehzadelik kurumu | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), s. 61-82. |
2 | Osmanlı Sarayı: Bîrun teşkilatı | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, s. 297-358. |
3 | Osmanlı Sarayı: Enderun teşkilatı | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, s. 359-512. |
4 | Divan-ı Hümâyûn | Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, s. 36-50. |
5 | Osmanlı Askeri Teşkilatı: Merkez Kuvvetleri I | Abdülkadir Özcan, Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, Ed: E. İhsanoğlu, C. I, s. 337-349. |
6 | Osmanlı Askeri Teşkilatı: Merkez Kuvvetleri II | Abdülkadir Özcan, Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, C. I, s. 351-360. |
7 | Osmanlı Askeri Teşkilatı: Kuruluş Devri Deniz Ordusu (1300-1600) | İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, s. 13-87. |
8 | Osmanlı Askeri Teşkilatı: Deniz Ordusu (1600-1914) | Daniel Panzac, Yelkenli Gemilerin Altın Çağında Osmanlı Donanmasına İnsangücünün Sağlanması (1660-1850), s. 45-64. |
9 | ARASINAV | |
10 | Osmanlıda Bürokrasi: Kalemiye Sınıfı | Cornell Fleischer, Tarihçi Mustafa Ali: Bir Osmanlı Aydın ve Bürokratı 1541-1600, s. 223-239, Carter Findley, Kalemiyeden Mülkiyeye, s. 41-88. |
11 | Osmanlı Maliye Teşkilatı: Maliye Bürokrasisi ve Defterhane | Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, 83-87. |
12 | Osmanlı Maliye Teşkilatı: Hazine, Bütçeler ve Mali Teşkilatta Değişim | Ahmet Tabakoğlu, Gerileme Dönemine Girerken Osmanlı Maliyesi, s. 31-69. |
13 | Osmanlı İlmiye Teşkilatı | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, s. 1-132. |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarihsel bilginin oluşmasında müessese ve medeniyetin önemimi kavrar | |||||||||||
2 | Osmanlı devlet yapısını tanır | |||||||||||
3 | Siyasi tarih ile kurum tarihi arasındaki ilişkiyi analiz eder | |||||||||||
4 | Askeri yapı ile sayasi yapı arasındaki paralelliği anlar | |||||||||||
5 | Merkez-taşra ilişkilerini tanımlar | |||||||||||
6 | Osmanlı bürokrasisinin niteliklerini tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |