Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni ve Yakınçağda Türk Dünyası | TAR 304 | 6 | 4 + 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni ve Yakınçağda Orta Asya ve Kafkasyada meydana gelen gelişmeleri öğrenme |
Dersin İçeriği | Yeni ve Yakınçağda Orta Asya ve Kafkasyada meydana gelen gelişmeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk dünyasını yakından tanır ve nereler, kapsadığını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkistan Hanlıklarının ortaya çıkışını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türkistan hanlıklarının birbirleri ile mücadele nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Rusyanın Türkistana yayılma nedenlerini ve bunun sonuçlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Osmanlı-Türkistan ilişkilerine etki eden temel faktörleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dünyası tanımı, dersin kapsamı ve içeriği, izlenecek öğretim metodu. Kaynaklar. | |
2 | Moğol İmparatorluğu ve Ardılı Hanlıklar | |
3 | Timurlular | |
4 | Özbeklerin Ortaya Çıkışı ve Ebulhayr Han | |
5 | Buhara Hanlığı Siyasi Tarihi | |
6 | Buhara Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı | |
7 | Hive Hanlığı Siyasi Tarihi | |
8 | Hive Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Hokand Hanlığı Siyasi Tarihi | |
11 | Hokand Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı | |
12 | Yarkend Hanlığı | |
13 | Kazak Hanlığı | |
14 | Osmanlı Devletinin Türkistan Politikası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Avrasya'nın Sekiz Asrı Çengizoğulları, ed: Hayrunnisa Alan, İlyas Kemaloğlu, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2024. Hamid Ziyayev, Türkistanda Rus Hakimiyetine Karşı Mücadele, çev. Ayhan Çelikbay, TTK Yayınları, Ankara 2007. Kazakistan Tarihi: Makaleler, TTK Yayınları, Ankara 2007. Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler , c. VIII, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, ss. 557-605. Orhan Doğan, Aysel Erdoğan, Batı Türkistan Hanlıkları, Berikan Yayınevi, Ankara 2017. Orhan Doğan, Kazak Hanlığı'nın Çarlık Rusyası ve Cungarlarla İlişkileri (Rus ve Kazak Kaynaklarına Göre), TTK Yayınları, Ankara 2021. Ötüken’den Kırım’a Türk Dünyası Kültür Tarihi, ed: Ahmet Kanlıdere, İlyas Kemaloğlu, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2020. Peter B. Golden, Nicola Di Cosmo, Allen J. Frank, İç Asya Tarihi: Cengizliler Çağı, Kronik Kitap, İstanbul 2022. S.G.Klyashtorny, T. İ. Sultanov, Kazakistan: Türkün Üç Bin Yılı, çev. Ahsen Batur, Selenge Yayınları, İstanbul 2003. Zeki Velidi Togan, Bugünkü Türkdili Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul 1981. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk dünyasını yakından tanır ve nereler, kapsadığını bilir. | |||||||||||
2 | Türkistan Hanlıklarının ortaya çıkışını kavrar | |||||||||||
3 | Türkistan hanlıklarının birbirleri ile mücadele nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. | |||||||||||
4 | Rusyanın Türkistana yayılma nedenlerini ve bunun sonuçlarını değerlendirir | |||||||||||
5 | Osmanlı-Türkistan ilişkilerine etki eden temel faktörleri kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 193 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |