Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni ve Yakınçağda Türk Dünyası TAR 304 6 4 + 0 4 8
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yeni ve Yakınçağda Orta Asya ve Kafkasyada meydana gelen gelişmeleri öğrenme

Dersin İçeriği

Yeni ve Yakınçağda Orta Asya ve Kafkasyada meydana gelen gelişmeler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk dünyasını yakından tanır ve nereler, kapsadığını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkistan Hanlıklarının ortaya çıkışını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Türkistan hanlıklarının birbirleri ile mücadele nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Rusyanın Türkistana yayılma nedenlerini ve bunun sonuçlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Osmanlı-Türkistan ilişkilerine etki eden temel faktörleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Dünyası tanımı, dersin kapsamı ve içeriği, izlenecek öğretim metodu. Kaynaklar.
2 Moğol İmparatorluğu ve Ardılı Hanlıklar
3 Timurlular
4 Özbeklerin Ortaya Çıkışı ve Ebulhayr Han
5 Buhara Hanlığı Siyasi Tarihi
6 Buhara Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı
7 Hive Hanlığı Siyasi Tarihi
8 Hive Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı
9 ARASINAV
10 Hokand Hanlığı Siyasi Tarihi
11 Hokand Hanlığı'nda Teşkilat ve Kültür Hayatı
12 Yarkend Hanlığı
13 Kazak Hanlığı
14 Osmanlı Devletinin Türkistan Politikası
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Avrasya'nın Sekiz Asrı Çengizoğulları, ed: Hayrunnisa Alan, İlyas Kemaloğlu, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2024.

Hamid Ziyayev, Türkistanda Rus Hakimiyetine Karşı Mücadele, çev. Ayhan Çelikbay, TTK Yayınları, Ankara 2007.

Kazakistan Tarihi: Makaleler, TTK Yayınları, Ankara 2007.

Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler , c. VIII, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, ss. 557-605.

Orhan Doğan, Aysel Erdoğan, Batı Türkistan Hanlıkları, Berikan Yayınevi, Ankara 2017.

Orhan Doğan, Kazak Hanlığı'nın Çarlık Rusyası ve Cungarlarla İlişkileri (Rus ve Kazak Kaynaklarına Göre), TTK Yayınları, Ankara 2021.

Ötüken’den Kırım’a Türk Dünyası Kültür Tarihi, ed: Ahmet Kanlıdere, İlyas Kemaloğlu, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2020.

Peter B. Golden, Nicola Di Cosmo, Allen J. Frank, İç Asya Tarihi: Cengizliler Çağı, Kronik Kitap, İstanbul 2022.

S.G.Klyashtorny, T. İ. Sultanov, Kazakistan: Türkün Üç Bin Yılı, çev. Ahsen Batur, Selenge Yayınları, İstanbul 2003.

Zeki Velidi Togan, Bugünkü Türkdili Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul 1981.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk dünyasını yakından tanır ve nereler, kapsadığını bilir.
2 Türkistan Hanlıklarının ortaya çıkışını kavrar
3 Türkistan hanlıklarının birbirleri ile mücadele nedenlerini ve sonuçlarını analiz eder.
4 Rusyanın Türkistana yayılma nedenlerini ve bunun sonuçlarını değerlendirir
5 Osmanlı-Türkistan ilişkilerine etki eden temel faktörleri kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 193
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,72
Dersin AKTS Kredisi 8