Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Hukuk Tarihi | TAR 258 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Hukuk Tarihinin genel esaslarına ilişkin temel bilgi, kavram ve ilkeleri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Türk Hukuk Anlayışının Tarihi Gelişimini Kavrayabilme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Hukuk Tarihine ilişkin ilgili temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk Hukuk Tarihinin unsurlarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Türk Hukuk Tarihi unsurları ile diğer özellikleri arasındaki farkları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk Hukuk Tarihi unsurlarını somut olaylara uygular ve değerlendirme yapar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türk Hukuk Tarihine ilişkin genel bilgileri edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İslamiyet’ten önceki ve sonraki hukuk sistemlerini genel özellikleri itibariyle karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Hukuk Tarihinin Tasnifi, Kısımları ve Önemi | |
2 | İslamiyet’ten Önce Türk Hukuku ve devlet anlayışı; devlet, töre, devlet başkanı, devlet meclisi | |
3 | Mete zamanında Hun Devleti ve Hukuku; Göktürk Devleti ve Hukuku; Uygurlar ve Hukukları | |
4 | İslamiyet’ten Sonra Türk Hukuku; İslam Hukukunun Kaynakları, Mezhepler; İslam Kamu (Amme) Hukuku; Halife, Hilafet ve Devlet | |
5 | İslam Ceza Hukuku; Suçlar ve Cezalar; İslam Hukukunda Hapis ve Hapishane | |
6 | İslam Aile Hukuku: Nişanlanma, Evlenme, Evlenmenin şartları, engelleri; Evliliğin Sona Ermesi, Nafaka | |
7 | Miras Hukuku: Mirasçılık, Miras Engelleri | |
8 | İslam Hukuk tarihinde sosyal güvenlik kurumları, sosyal yardımlaşma ve dayanışma teknikleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Osmanlı Devleti’nin Hukuk ve Örgütünün Kökenleri, Devletin Merkez Örgütü; Padişah ve Sadrazam; Divan-ı Hümayun’un yargı yetkisi | |
11 | Osmanlı Devleti’nde adalet düzeni, sivil ve askeri adli sistemin gelişimi; kadılık ve kazaskerlik | |
12 | Tanzimat dönemi, Tanzimat ve Islahat Fermanları, Hukuki nitelikleri | |
13 | Tanzimat Döneminde Osmanlı yargı teşkilatındaki gelişmeler, kanunlaştırma hareketleri, yeni yargı kurumlarının oluşturulması | |
14 | Meşrutiyet Dönemi Hukuki gelişmeleri, anayasa çalışmaları, Kanun-i Esasi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Mehmet Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul: Beta, 2001 2- Mehmet Akif Aydın, İslam ve Osmanlı Hukuku Araştırmaları, İstanbul: İz Yayıncılık, 1998 3- Ahmet Mumcu, Türk Hukuk Tarihi, Ankara: Savaş Yayınları, 1985 4- Halil Cin, Türk Hukuk Tarihi, Konya: Sayram, 2003 5- Ahmed Akgündüz, İslam Hukuku ve Osmanlı Tatbikatı Araştırmaları, İstanbul: OSAV, 2009 6- Mustafa Avcı, Osmanlı Hukukunda Suçlar ve Cezalar, İstanbul: Gökkubbe, 2004 7- Nurcan Abacı, Bursa Şehri’nde Osmanlı Hukuku’nun Uygulanması, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001 8- Halil İnalcık, Osmanlı’da Devlet, Hukuk, Adalet, İstanbul: Eren Yayıncılık, 2000 9- Ekrem Buğra Ekinci, Osmanlı Hukuku, İstanbul: Arı Sanat Yayınevi, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk Hukuk Tarihine ilişkin ilgili temel kavramları tanımlar. | |||||||||||
2 | Türk Hukuk Tarihinin unsurlarını açıklar. | |||||||||||
3 | Türk Hukuk Tarihi unsurları ile diğer özellikleri arasındaki farkları açıklar. | |||||||||||
4 | Türk Hukuk Tarihi unsurlarını somut olaylara uygular ve değerlendirme yapar. | |||||||||||
5 | Türk Hukuk Tarihine ilişkin genel bilgileri edinir. | |||||||||||
6 | İslamiyet’ten önceki ve sonraki hukuk sistemlerini genel özellikleri itibariyle karşılaştırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |