Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyasi Düşünceler Tarihi TAR 255 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin temel amacı öğrencilere siyasi düşüncelerin ortaya çıkışları, gelişmeleri ve tarih sahnesinde yarattıkları değişiklikleri öğretmektir.
Dersin İçeriği Eski Yunan ve Roma’da Siyasi Düşüncesi, Ortaçağda Hıristiyan Siyasi Düşüncesi, Türk ve İslam Siyasi Düşüncesi, Yeniçağ Başlarından XX. Yüzyıl başlarına kadar Avrupa ve Osmanlı-Türk siyasi düşüncesindeki gelişmeler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Siyaset, siyasi iktidar gibi siyasi düşünceler tarihi ile ilgili temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eski Yunan’dan itibaren siyasi düşüncenin gelişimine katkıda bulanan düşünürleri ve eserlerini sıralar Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Siyasi iktidarın kökeni, amacı, işlevi, devlet-toplum-birey ilişkisi vb. konuların bilimsel açıdan ifade eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Geçmişten günümüze siyasi düşüncenin gelişimini kavrar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Geçmişte ve günümüzde siyasi düşünceler arasındaki farklılıkları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Siyasi düşüncelerin ana gelişim çizgisini belirleyerek günümüz siyasi düşüncesini değerlendirir Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyasi düşünceler tarihinin kapsamı, siyaset, siyasi iktidar, devlet ve devletin ortaya çıkışı
2 Antik Yunanın çağdaşı toplumlarda siyasal düşünce (Mezopotamya-Hint-Çin), Antik Yunan’da demokrasi düşüncesinin gelişimi: Sokrates, Platon, Aristoteles
3 Roma Siyasi Düşüncesi: Cicero-Seneca-Epiktetos
4 Hıristiyanlığın Ortaya Çıkışı ve Yayılışı, Ortaçağda Hıristiyan Siyasi Düşüncesi: Aziz Augustinus-Thomas Aquinas
5 İslam Siyasi Düşüncesi: Ebu Hanife-Maverdi-Nizamü’l-Mülk-İbn Haldun
6 Siyasi Düşünce Alanında Türk Dünyasındaki Gelişmeler: Farabi-Yusuf Has Hacip
7 Yeniçağ Başlarında Siyasal Değişim: Niccolo Machiavelli-Jean Bodin
8 Protestanlık ve Siyasi düşünce, Martin Luther- Kapitalizm ve Protestanlık
9 ARASINAV
10 İngitere’deki gelişmeler, Thomas More-Thomas Hobbes-John Locke
11 Aydınlanma dönemi ve koşulları, Montesquieu-Roessseau
12 Fransız İhtilali ve Almanya, Hegel-Nietzche
13 Osmanlı Devleti’nde Siyasi Düşüncenin Gelişimi, Yeni Osmanlılar, Şinasi-Ziya Paşa- Namık Kemal
14 Jön Türkler, Ahmet Rıza-Mizancı Murat-Prens Sabahattin
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Metin İşçi, Siyasi Düşünceler Tarihi, İstanbul 2004
2- Mete Tunçay (der.), Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi (Seçilmiş Yazılar), Ankara, Teori Yayınları, 1986
3- Alaeddin Şenel, Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara 1982
4- George Sabine, Yakınçağ Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Cem Yayınevi, 2000
5- Çetin Yetkin, Siyasal Düşünceler Tarihi, Cilt 1, İstanbul: Salyangoz Yayınları, 2008
6- Çetin Yetkin, Siyasal Düşünceler Tarihi, Cilt 2, İstanbul: Gürer Yayınları, 2009
7- Iain Hampsher Monk/Necla Arat, Modern Siyasal Düşünce Tarihi, İstanbul: Say Yayınları, 2005
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Siyaset, siyasi iktidar gibi siyasi düşünceler tarihi ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 Eski Yunan’dan itibaren siyasi düşüncenin gelişimine katkıda bulanan düşünürleri ve eserlerini sıralar
3 Siyasi iktidarın kökeni, amacı, işlevi, devlet-toplum-birey ilişkisi vb. konuların bilimsel açıdan ifade eder
4 Geçmişten günümüze siyasi düşüncenin gelişimini kavrar
5 Geçmişte ve günümüzde siyasi düşünceler arasındaki farklılıkları ayırt eder
6 Siyasi düşüncelerin ana gelişim çizgisini belirleyerek günümüz siyasi düşüncesini değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5