Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Düşünceler Tarihi | TAR 255 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı öğrencilere siyasi düşüncelerin ortaya çıkışları, gelişmeleri ve tarih sahnesinde yarattıkları değişiklikleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Eski Yunan ve Roma’da Siyasi Düşüncesi, Ortaçağda Hıristiyan Siyasi Düşüncesi, Türk ve İslam Siyasi Düşüncesi, Yeniçağ Başlarından XX. Yüzyıl başlarına kadar Avrupa ve Osmanlı-Türk siyasi düşüncesindeki gelişmeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyaset, siyasi iktidar gibi siyasi düşünceler tarihi ile ilgili temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eski Yunan’dan itibaren siyasi düşüncenin gelişimine katkıda bulanan düşünürleri ve eserlerini sıralar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Siyasi iktidarın kökeni, amacı, işlevi, devlet-toplum-birey ilişkisi vb. konuların bilimsel açıdan ifade eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Geçmişten günümüze siyasi düşüncenin gelişimini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Geçmişte ve günümüzde siyasi düşünceler arasındaki farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Siyasi düşüncelerin ana gelişim çizgisini belirleyerek günümüz siyasi düşüncesini değerlendirir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi düşünceler tarihinin kapsamı, siyaset, siyasi iktidar, devlet ve devletin ortaya çıkışı | |
2 | Antik Yunanın çağdaşı toplumlarda siyasal düşünce (Mezopotamya-Hint-Çin), Antik Yunan’da demokrasi düşüncesinin gelişimi: Sokrates, Platon, Aristoteles | |
3 | Roma Siyasi Düşüncesi: Cicero-Seneca-Epiktetos | |
4 | Hıristiyanlığın Ortaya Çıkışı ve Yayılışı, Ortaçağda Hıristiyan Siyasi Düşüncesi: Aziz Augustinus-Thomas Aquinas | |
5 | İslam Siyasi Düşüncesi: Ebu Hanife-Maverdi-Nizamü’l-Mülk-İbn Haldun | |
6 | Siyasi Düşünce Alanında Türk Dünyasındaki Gelişmeler: Farabi-Yusuf Has Hacip | |
7 | Yeniçağ Başlarında Siyasal Değişim: Niccolo Machiavelli-Jean Bodin | |
8 | Protestanlık ve Siyasi düşünce, Martin Luther- Kapitalizm ve Protestanlık | |
9 | ARASINAV | |
10 | İngitere’deki gelişmeler, Thomas More-Thomas Hobbes-John Locke | |
11 | Aydınlanma dönemi ve koşulları, Montesquieu-Roessseau | |
12 | Fransız İhtilali ve Almanya, Hegel-Nietzche | |
13 | Osmanlı Devleti’nde Siyasi Düşüncenin Gelişimi, Yeni Osmanlılar, Şinasi-Ziya Paşa- Namık Kemal | |
14 | Jön Türkler, Ahmet Rıza-Mizancı Murat-Prens Sabahattin |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Metin İşçi, Siyasi Düşünceler Tarihi, İstanbul 2004 2- Mete Tunçay (der.), Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi (Seçilmiş Yazılar), Ankara, Teori Yayınları, 1986 3- Alaeddin Şenel, Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara 1982 4- George Sabine, Yakınçağ Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Cem Yayınevi, 2000 5- Çetin Yetkin, Siyasal Düşünceler Tarihi, Cilt 1, İstanbul: Salyangoz Yayınları, 2008 6- Çetin Yetkin, Siyasal Düşünceler Tarihi, Cilt 2, İstanbul: Gürer Yayınları, 2009 7- Iain Hampsher Monk/Necla Arat, Modern Siyasal Düşünce Tarihi, İstanbul: Say Yayınları, 2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyaset, siyasi iktidar gibi siyasi düşünceler tarihi ile ilgili temel kavramları tanımlar | |||||||||||
2 | Eski Yunan’dan itibaren siyasi düşüncenin gelişimine katkıda bulanan düşünürleri ve eserlerini sıralar | |||||||||||
3 | Siyasi iktidarın kökeni, amacı, işlevi, devlet-toplum-birey ilişkisi vb. konuların bilimsel açıdan ifade eder | |||||||||||
4 | Geçmişten günümüze siyasi düşüncenin gelişimini kavrar | |||||||||||
5 | Geçmişte ve günümüzde siyasi düşünceler arasındaki farklılıkları ayırt eder | |||||||||||
6 | Siyasi düşüncelerin ana gelişim çizgisini belirleyerek günümüz siyasi düşüncesini değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |