Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi TAR 105 1 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam öncesi Arap tarihini ve sosyal yaşantıyı Hz. Peygamberin Mekke ve Medine dönemini ve ashabın yaşantısını anlayıp değerlendirmek, Dört Halife ve Emevi dönemi tarihinin öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Hz. Muhammedin Mekke ve Medine döneminde karşılaştıkları güçlükleri yenme yöntemleri, Dört Halife ve Emeviler dönemindeki fetih olayları ve bunların perde arkası, Dönemin siyasi iç karışıklıkları ve çekişmeleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihsel olaylar arasındaki münasebetleri kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Olayları analiz ederek geleceğe ışık tutar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Objektif değerlendirmeler yaparak kişileri doğru bilinçlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Olayların siyasi, ekonomik ve sosyal boyutlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Dönemin siyasi olaylarını ve çekişmeleri günümüze uyarlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Fetih olaylarını ve perde arkalarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap,
7 İslam öncesi kurulan devletleri analiz eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Hz. Muhammed´in Mekke-Medine dönemini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap,
9 Hz. Muhammed´in de bir insan olduğunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
10 Olaylar arasındaki münasebetleri inceleyerek geleceğe ışık tutar Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
11 İnsaları mantıklı düşünmeye sevk eder Anlatım, Soru-Cevap,
12 Geçmişle günümüz arasında bağlantı kurar Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Öncesi Kuzey Güney Arabistanda Kurulan Devletler - Hz. Muhammedin Çocukluğu Ticari Hayat Gençlik Dönemi.
2 Hz. Muhammedin Peygamberliği Habeşistana Hicret - Hz. Muhammedin Taif Seferi-Mirac
3 Akabe Biatları- Hicret - Yahudilerle Yapılan Anlaşmalar Ebva Gazvesi
4 Nahle- Bedir-Kaynuka Gazveleri - Uhud-Katan Seferleri- Raci Ve Bir-İ Mavne Faciası
5 Hendek-Kurayza-Mustalik Gazveleri- Hudeybiye Anlaşması Elçilerin Gönderilmesi
6 Hayberin Fethi- Umretülkaza-Mute Savaşı - Mekkenin Fethi Huneyn Gazası Taifin Fethi
7 Tebuk Gazvesi Veda Haccı- Hz. Muhammedin Vefatı - Hz. Ebu Bekirin Halife Seçilmesi Usame Ordusu- Yalancı Peygamber Meselesi
8 Hz. Ömer Dönemi Sasani Ve Bizansla Münasebetler - Irak Ve İranda Yapılan Fetihler
9 ARASINAV
10 Bizans Bölgesindeki Fetihler- Mısır Ve İskenderiyenin Fethi - Hz. Osman Dönemi Ve Yapılan Fetihler İç Karışıklıklar
11 Hz. Ali Döneminde Meydana Gelen İç Olaylar - Emevi Devletinin Kuruluşu, Muaviye Dönemi
12 Yezid Dönemi Ve İç Olaylar- Mervan Dönemi - Abdülmelik Dönemi İç Ve Dış Politik Durum
13 Velid I. Dönemi Fetihler - Süleyman Bin Abdülmelik- Ömer Bin Abdülaziz Dönemi Olaylar
14 Yezid II Hişam Dönemi İç Ve Dış Olaylar Velid II Yezid III İbrahim Ve Mervan II Dönemleri İç Ve Dış Olaylar Ve Emevi Devletinin Yıkılışı
Kaynaklar
Ders Notu

L. Şeyban

Ders Kaynakları

1- Ahmet Cevdet Paşa, Kısası Enbiya ve Tevarihi Hulefa, (Sadeleştiren Mahir İz), M.E.B. Yay.
2- Muhammed Hamidullah,İslam Peygamberi, (Çev. S. Tug), İstanbul 1991, İrfan Yay.
3- P.K. Hitti, Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, (Çev. S. Tug), İstanbul 1980, Boğaziçi Yay.
4- M. Lin Ling S, Hz. Muhammedin Hayatı, (Çev. N. Şişman), İstanbul 1996, İnsan Yay.
5- H.İ. Hasan, İslam Tarihi (Çev. İ. Yiğit), İstanbul 1985.
6- Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İstanbul 1986, Çağ Yayınları
7- İ. Ayran-İ. Sarıçam, Emeviler, Ankara 1993, Diyanet Yayınları
8- M. Koyuncu, Emevi Halifesi Velid b. Abdülmelik ve Dönemi, Sakarya 2004, SAÜ. Yayınları
9- M. Koyuncu, Emevilerde Saray Hayatı, İstanbul 1997, Beyan Yayınları
10- A. Cevdet Paşa, Kısası Enbiya ve Tevarihi Hulefa, İstanbul 1966
11- İsmail Aka, Hulefa-i Raşidin ve Emeviler, İstanbul 1989.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Tarihsel olaylar arasındaki münasebetleri kavrar
2 Olayları analiz ederek geleceğe ışık tutar
3 Objektif değerlendirmeler yaparak kişileri doğru bilinçlendirir
4 Olayların siyasi, ekonomik ve sosyal boyutlarını değerlendirir
5 Dönemin siyasi olaylarını ve çekişmeleri günümüze uyarlar
6 Fetih olaylarını ve perde arkalarını analiz eder
7 İslam öncesi kurulan devletleri analiz eder
8 Hz. Muhammed´in Mekke-Medine dönemini değerlendirir
9 Hz. Muhammed´in de bir insan olduğunu kavrar
10 Olaylar arasındaki münasebetleri inceleyerek geleceğe ışık tutar
11 İnsaları mantıklı düşünmeye sevk eder
12 Geçmişle günümüz arasında bağlantı kurar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
6. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 5