Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Değişim Sosyolojisi SOS 322 6 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

Aile Sosyolojisi

Göç Sosyolojisi

Sağlık Sosyolojisi

Önerilen Seçmeli Dersler

Sağlık Sosyolojisi

Değerler Sosyolojisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal değişimin özelliklerini, hızını ve yönünü tartışabilmek. toplumsal değişmenin temel dinamiklerini analiz edebilmek. 

Dersin İçeriği

“Toplumsal Değişme”nin dinamiklerini, bileşenlerini, araçlarını, kuramsal olarak ve örnekleyerek ele almakta; makro düzeydeki değişimlerle 21. yüzyılın kentler dünyasının oluşumunu, modern dünya sistemini ve planlı değişimlerle geleceğin toplumunu yaratmanın sosyokültürel, siyasi ve ekonomik dinamiklerini irdelemektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1.2,5,7,10,12 Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma,
2 2,3,1,4,9 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 1,2,5,11,12 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 1,2,3,7,10 Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplumsal değişmenin boyutları ve kaynakları Vago, Social Change
2 Toplumsal değişmenin özellikleri Vago, Social Change
3 Toplumsal Değişme Kuramları Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları
4 Toplumsal Değişme Kuramları Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları
5 Toplumsal Değişme Kuramları Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları
6 Toplumsal Değişme Kuramları Emre Kongar, Toplumsal değişme kuramları
7 Küreselleşme ve dinamikleri Vago, Social Change
8 Vize sınavı
9 Toplumun McDonaltlaşması G. Ritzer, (2004) McDonaldization of Society, (Sage: London) pp. 182-214.
10 Postmodern toplum özellikleri Liyotard, Postmodern Durum
11 gözetim toplum Bauman, Akışkan gözetim
12 tüketim toplumu Temel kaynaklar
13 Bilgi toplumu Giddens, Sosyoloji Başlangıç okumaları
14 Risk toplumu U. Beck , Risk Society
Kaynaklar
Ders Notu

Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları

Değişim Sosyolojisi ders notları

 

 

Ders Kaynakları

Emre Kongar, Toplumsal Değişme, Remzi kitabevi

Ritzer, Toplumun McDonaltlaşması

U. Beck, Risk Toplumu,

Toplumsal Değişme ve Değerler, Nobel Yay.

Bauman, Akışkan Gözetim

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar.
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir.
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir.
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir.
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır.
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 1.2,5,7,10,12
2 2,3,1,4,9
3 1,2,5,11,12
4 1,2,3,7,10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sözlü Sınav 1 20 20
Final 3 20 60
Ara Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Ödev 16 2 32
Kısa Sınav 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 264
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,56
Dersin AKTS Kredisi 6