Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetim Sosyolojisi | SOS 214 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, yönetimi, (özel ve kamu) sosyolojik açıdan ele almayı, biçimsel ve doğal örgüt kavramlarını, süreçlerini, yapılarını, işlevlerini ve sorunlarını, yönetimle ilgili teorileri, bürokrasiyi ve yönetimdeki insan faktörlerini lisans öğretmeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda öğrencilere yönetim teorilerindeki çağdaş gelişme ve uygulamaları anlama, kritik etme ve yorumlamak için gerekli becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | · YÖNETİM KAVRAMI VE TEMEL KAVRAMLAR o Yönetim Süreci ve Yönetim Sürecinin Özellikleri o Yönetici Kavramı o Kamu ve İşletme Yönetimi Anlayışındaki Farklılıklar o Mahalli İdareler o Kamu yönetiminde yetki merkeziyetçiliği ve yetki göçerimi (adem-i merkeziyetçiliği) kavramlarının tanımlanması ve açıklanması, o Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemi Türk kamu yönetimi bürokrasisinin başlıca özellikleri. · YÖNETİM YAKLAŞIMLARINA GENEL BİR BAKIŞ VE YÖNETİM TEORİLERİNİN EVRİMİ · ÖRGÜT VE ÖRGÜT TEORİLERİ o Biçimsel ve doğal örgütlerin süreçleri, yapıları, işlevleri ve sorunları · KLASİK YÖNETİM YAKLAŞIMLARI o Bilimsel Yönetim o Yönetim İlkeleri o Bürokrasi ve Bürokratik teoriler · NEOKLASİK/İNSAN İLİŞKİLERİ YAKLAŞIMI · Elton Mayo · Douglas McGregor · Rensis Likert · Yönetimde Z Teorisi · YÖNETİMDE ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR o Sistem Yaklaşımı o Amaçlara Göre Yönetim o Yönetimde Durumsallık Yaklaşımı o Yönetimde Mükemmellik Yaklaşımları o Toplam Kalite Yönetimi Yaklaşımı o Yönetime Katılma o Öğrenen Organizasyon Yaklaşımı o Küreselleşmenin Yönetime Etkileri o Stratejik Yönetim o Liderlik o Motivasyon o Çatışma · YÖNETİMİN SOSYOLOJİK PERSPEKTİFLE ELE ALINMASI VE PERSPEKTİF FARKLILIKLARI o Yönetim ve Sosyoloji o Yönetim ve Sosyoloji Arasındaki İlişki o Sosyolojik Açıdan Kavramsal Analiz o Yönetim Sosyolojisinin Uğraş Alanı o Yönetim Yaklaşımlarının Tarihsel Gelişiminde Sosyolojik Etkiler · SOSYOLOJİK YAKLAŞIM TEORİSYENLERİ VE ALANA İLİŞKİN TEORİLERİ o Robert King Merton o Philip Selznick o Alvin Gouldner o Michel Crozier o Alain Touraine o Jean-Daniel Reynaud o Renaud Sainsaulieu |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetim ve insan kaynaklarına ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yönetim ve insan kaynaklarının unsurlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yönetim-insan kaynaklarının unsurlarını somut olaylara uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yönetim ve insan kaynakları arasındaki farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yönetim ve insan kaynakları içinde yer alan unsurları bir araya getirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yönetim ve insan kaynaklarını meydana getiren unsurları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim Kavramı ve Temel Kavramlar | |
2 | Yönetim Süreci ve Yönetim Sürecinin Özellikleri | |
3 | Kamu ve İşletme Yönetimi Anlayışındaki Farklılıklar (Tarihsel perspektif ve kamu yönetimi) | |
4 | Kamu Yönetimi ve Osmanlı Yönetim Yapısı | |
5 | Yönetim Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış ve Yönetim Teorilerinin Evrimi I | |
6 | Klasik Yönetim Yaklaşımları (Bilimsel Yönetim Taylor vd.) | |
7 | Neo Klasik Yönetim Yaklaşımları | |
8 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar I (Durumsallık, Sistem vd.) | |
9 | Arasınav / Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar II (TKY; Öğrenen Organizasyonlar vd.) | |
10 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar III (Stratejik Yönetim, Liderlik vd.) | |
11 | Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar IV (Liderlik, Çatışma vd.) | |
12 | Küreselleşme, Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler | |
13 | Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler I (Merton, Selznick vd.) | |
14 | Sosyolojik Yaklaşım Teorileri ve Teorisyenler II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | • M. Akif Özer, Yönetim Ve.... Gazi Kitabevi, Ankara, 2019
|
Ders Kaynakları | • Binali Doğan, Örgüt Kültürü, Beta Yayıncılık, İstanbul 2007 • Hasan Tutar, Örgüt ve Yönetim Sosyolojisi, Ankara, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yönetim ve insan kaynaklarına ilişkin temel kavramları tanımlar | ||||||||||||
2 | Yönetim ve insan kaynaklarının unsurlarını açıklar | ||||||||||||
3 | Yönetim-insan kaynaklarının unsurlarını somut olaylara uygular | ||||||||||||
4 | Yönetim ve insan kaynakları arasındaki farklılıkları ayırt eder | ||||||||||||
5 | Yönetim ve insan kaynakları içinde yer alan unsurları bir araya getirir | ||||||||||||
6 | Yönetim ve insan kaynaklarını meydana getiren unsurları değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |