Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Sosyolojisi | SOS 207 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Temel düzeyde sosyoloji bilgisi ve kültür terimlerine hakimiyet gerekmektedir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Değişim sosyolojisi Kültür Sosyolojisi
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BURÇE ORHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir. |
Dersin İçeriği | sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü Toplumsal değişme ve sağlık ilişkisi
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal sistem ve sağlık | |
2 | Hastalık ve sosyal sistem ilişkisi | |
3 | Halk Tebabeti | |
4 | Modern tıp | |
5 | Hasta-doktor-hemşire ilişkisi | |
6 | Toplumlarda sosyal örgütlenme | |
7 | Sosyal örgütlenme hastalık sistemi | |
8 | Beslenmenin kültürel yönü | |
9 | Anne bakımının kültürel yönü | |
10 | Toplumda çocuk bakımı ve pratikler | |
11 | Halkın sağlık ve hijyenle ilgili tutum ve inançları | |
12 | Sağlık hastalık sosyal değişme | |
13 | Türkiye´de sağlık problemi | |
14 | Hastalık, kültürel ve ekonomik ilişkiler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım. Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.
Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa. |
Ders Kaynakları | Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu’da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım. Sezgin, D. (2015), Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık ve Tıbbileştirme, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal Of Sociological Research Cilt / Volume 18, Sayı :1, 153-186.
Turner, B. S. ( 2011), Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi, çev: Ümit Tatlıcan, Sentez Yayınları, Bursa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini öğrenir | ||||||||||||
2 | sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||||||
3 | halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları öğrenir | ||||||||||||
4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | ||||||||||||
5 | sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | ||||||||||||
6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |