Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Sosyolojisi | SOS 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyoloji bölümündeki temel derslerden olup seçmeli dersler ile desteklenebilmektedir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ailenin gelişimine ilişkin teoriler, ailenin toplumda oynadığı temel fonksiyonlar, aile ve evlilik tipleri, farklı din ve toplumlarda aile yapısı, aile hukuku, kadın, çocuk ve yaşlılar ile aile araştırmaları hakkında öğrenciye bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Aile teorileri, evlilik tipleri, ailenin fonksiyonları, farklı din ve toplumlarda ailenin yapısı, ailede kadının, çocuğun ve yaşlının yeri, aile sorunları, Türkiye?de ve dünyada aile hukuku ve aile araştırmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Aile fonksiyonlarını ve tiplerini sıralar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Tarih boyunca ailenin yapı ve fonksiyonundaki değişiklikleri açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Dünyada ve Türkiye?deki aile tip ve yapılarını sıralar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Toplum değişikliğiyle aile değişikliği arasında ilişki kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Türkiye?deki aile çeşitleri ve özelliklerini tanımlar, analiz eder | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Geleneksel aile ile modern aile arasında ilişki kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Aile yapısını sürdürmede mekânların önemini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Ailede içerisinde kullanılan iletişim tekniklerini tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
11 | Toplumda yaşanan sosyal problemlerde ailenin etkisini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Sağlıklı aile ile sağlıklı toplum arasında ilişkisini kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ailenin doğuşu ve aile teorileri | |
2 | Geçmişten bugüne aile ve evlilik tipleri | |
3 | Geçmişten bugüne ailenin fonksiyonları | |
4 | Farklı dinlerde ve toplumlarda aile | |
5 | İslam'da ve Müslüman toplumlarda aile | |
6 | Tarihte ve günümüzde Türklerde aile | |
7 | Osmanlı toplumunda aile yapısı | |
8 | Günümüz Türkiye?sinde ailenin yapısı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Ailede kadının, çocuğun ve yaşlının yeri | |
11 | Aile sorunları: aile içi şiddet ve boşanma | |
12 | Türkiye'de ve dünyada aile mevzuatı ve temel metinler | |
13 | Türkiye'de ve dünyada aile kuruluşları | |
14 | Türkiye'de ve dünyada aile araştırmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aile Yazıları 1, 2, 3, 4, 5. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları Toplumsal değişme ve Değerler, Nobel Yayınları, Türk Aile Yapısı Araştırmaları TUİK istatistikleri
|
Ders Kaynakları | Canatan, K. ve Yıldırım, E., (2009), Aile Sosyolojisi, Açılım Kitap, İstanbul. Başaran, Emrah (2013), “Ailenin İşleyişi ya da Gerçekleştirimi”, Sistematik Aile Sosyolojisi, Editör: Mustafa Aydın, Çizgi Kitabevi, Konya. Booth, Alan- Edwards John N. (1985), “Age at Marriage and Marital Instability”, Journal of Marriage and Family, Vol. 47, No.1, pp. 67-75. SEKAM (2011), Türkiye’de Aile Aile’nin Yapısal Özellikleri, İşlevleri ve Değişimi, Sosyal Ekonomik Araştımalar Merkezi, Proje Koordinatörü: Cevat Özkaya, SEKAM Yayınları:1, İstanbul T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (2009), Boşanma Nedenleri Araştırması, Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları, www.aile.gov.tr, Ankara. T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmaları Genel Müdürlüğü &Türkiye İstatistik Kurumu, Aile Yapısı Araştırması, 2006, Ankara, 2006. ATİLA DEMİR, Sevim- Şaziye GENÇ (2017), “ Tek Ebeveynli Ailelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma”, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (13), 111-128. ATİLA DEMİR, Sevim (2014), “Amerikan Toplum Yapısında Evliliğin Devamlılığına Etki Eden Unsurlar” Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2014, Yıl:2, Cilt:2, Sayı:4, ss: 31-42. ATİLA DEMİR, Sevim-Dilek NAM(2014), “Kadına Yönelik Aile İçi Şiddeti Önlemede Erkeğin Rolü”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:19, Sayı:3, ss: 211-227. ABAY, Ali Rıza- ATİLA DEMİR, Sevim (2014), “Belli Parametrelere Göre Kuşaklararası Sosyal Değişme (Aile Değerleri Üzerine Bir Karşılaştırma)”, Akademik İncelemeler Dergisi (AID), V:9, Number:1, Sakarya, 125-152. T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (2010), Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması, Ankara. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (2014), Türkiye Boşanma Nedenleri Araştırması TBNA 2014, Proje Koordinatörü: Mustafa Turgut, Ankara. ATİLA DEMİR, Sevim (2013), “Attitudes toward Concepts of Marriage and Divorce in Turkey”, American International Journal of Contemporary Research, Vol.3, No: 12, pp. 83-88. ATİLA DEMİR, Sevim (2012), “Summer Spaces as a New Form of Social Relations between the Traditional and the Modern”, International Journal of Humanities and Social Science, Vol. 2 No. 13; July 2012, p: 224-229. ATİLA DEMİR, Sevim(2011), Aile ve Sosyal Sermaye İlişkisi, New World Sciences Academy, Humanities Sciences, 4C0128, V.6, N.4, 897-915. Atila Demir, Sevim (2010), Türk Göçmen Ailelerinde Boşanma- Almanya Örneği-, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | ||||||||||||
2 | Aile fonksiyonlarını ve tiplerini sıralar | ||||||||||||
3 | Tarih boyunca ailenin yapı ve fonksiyonundaki değişiklikleri açıklar | ||||||||||||
4 | Dünyada ve Türkiye?deki aile tip ve yapılarını sıralar | ||||||||||||
5 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını tanımlar | ||||||||||||
6 | Toplum değişikliğiyle aile değişikliği arasında ilişki kurar | ||||||||||||
7 | Türkiye?deki aile çeşitleri ve özelliklerini tanımlar, analiz eder | ||||||||||||
8 | Geleneksel aile ile modern aile arasında ilişki kurar | ||||||||||||
9 | Aile yapısını sürdürmede mekânların önemini açıklar | ||||||||||||
10 | Ailede içerisinde kullanılan iletişim tekniklerini tanımlar | ||||||||||||
11 | Toplumda yaşanan sosyal problemlerde ailenin etkisini açıklar | ||||||||||||
12 | Sağlıklı aile ile sağlıklı toplum arasında ilişkisini kurar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |