Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Sosyolojisi | SOS 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyolojiye Giriş, Temel sosyolojik kavramlara hakimiyet |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyoloji bölümündeki temel derslerden olup seçmeli dersler ile desteklenebilmektedir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVİM ATİLA DEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ailenin gelişimine ilişkin teoriler, ailenin toplumda oynadığı temel fonksiyonlar, aile ve evlilik tipleri, farklı din ve toplumlarda aile yapısı, aile hukuku, kadın, çocuk ve yaşlılar ile aile araştırmaları hakkında öğrenciye bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Aile teorileri, evlilik tipleri, ailenin fonksiyonları, farklı din ve toplumlarda ailenin yapısı, ailede kadının, çocuğun ve yaşlının yeri, aile sorunları, Türkiye?de ve dünyada aile hukuku ve aile araştırmaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Aile fonksiyonlarını ve tiplerini sıralar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Tarih boyunca ailenin yapı ve fonksiyonundaki değişiklikleri açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Dünyada ve Türkiye' deki aile tip ve yapılarını sıralar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Toplum değişikliğiyle aile değişikliği arasında ilişki kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Türkiye'deki aile çeşitleri ve özelliklerini tanımlar, analiz eder | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Geleneksel aile ile modern aile arasında ilişki kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Aile yapısını sürdürmede mekânların önemini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Ailede içerisinde kullanılan iletişim tekniklerini tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
11 | Toplumda yaşanan sosyal problemlerde ailenin etkisini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Sağlıklı aile ile sağlıklı toplum arasında ilişkisini kurar | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanımı ve temel kavramlar | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
2 | Aile teorilerine giriş | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
3 | Aile teorileri 2 | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
4 | Farklı toplumlarda aile | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
5 | Toplumsal değişme ve aile | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
6 | Toplumsal değişmeye yönelik aile çalışmaları | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
7 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını, ailenin işlevleri | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
8 | Aile içi sorunlar, şiddet ve boşanma | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
9 | Toplumda yaşanan sosyal problemler ve aile | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
10 | Çocukluk sosyolojisine giriş | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
11 | Çocukluk ve toplumsal değişme | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
12 | Aile ve yaşlılık | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
13 | Yaşlılığa yönelik toplumsal kuramlar | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
14 | Aileye yönelik sosyal politikalar | Ders kitabı ve ilgili makaleler |
Kaynaklar | |||
---|---|---|---|
Ders Notu | Aile Yazıları 1, 2, 3, 4, 5. T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları Toplumsal değişme ve Değerler, Nobel Yayınları, Türk Aile Yapısı Araştırmaları TUİK istatistikleri Aile Soyolojisi ders kitabı |
||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | X | |||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | X | |||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | X | |||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumun temeli olan ailenin önemini kavrar | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2 | Aile fonksiyonlarını ve tiplerini sıralar | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 4 | 4 |
3 | Tarih boyunca ailenin yapı ve fonksiyonundaki değişiklikleri açıklar | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 |
4 | Dünyada ve Türkiye' deki aile tip ve yapılarını sıralar | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 |
5 | Aile üyeleri ve aile içindeki konumlarını tanımlar | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 |
6 | Toplum değişikliğiyle aile değişikliği arasında ilişki kurar | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
7 | Türkiye'deki aile çeşitleri ve özelliklerini tanımlar, analiz eder | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
8 | Geleneksel aile ile modern aile arasında ilişki kurar | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 |
9 | Aile yapısını sürdürmede mekânların önemini açıklar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 |
10 | Ailede içerisinde kullanılan iletişim tekniklerini tanımlar | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
11 | Toplumda yaşanan sosyal problemlerde ailenin etkisini açıklar | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
12 | Sağlıklı aile ile sağlıklı toplum arasında ilişkisini kurar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |