Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Uygulamaları | SHB 302 | 6 | 3 + 6 | 6 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet vermeyi gerektiren konularda; problemin tanımlanması, sosyal hizmet araştırmasının anlamı ve etiği, araştırma süreci ve teknikleri, bilimsel araştırmanın temel dayanakları vb. konularda öğrencilerin yeterliliklerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmanın temel dayanakları; sosyal hizmet araştırmasının anlamı ve etiği; araştırma süreci ve teknikleri: problemin tanımlanması, araştırmanın amacı ve hipotez (denence), değişken türleri, araştırma türleri (modeli), araştırma evreni ve örneklem, veri toplama teknikleri, geçerlik ve güvenirliğin ölçümü; verilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması; araştırma raporunun yazılması; sosyal hizmet araştırmasının değerlendirilmesi ve bulguların pratikte kullanımı gibi konuları içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal problemlerin kaynaklarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Sosyal problemleri sebepleriyle birlikte tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Araştırma süreci ve tekniklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Araştırmanın amacı, konusu, önemi, hipotezi, değişkenleri, içerik analizi, veri toplama ve raporlaştırma Safalarını ayrı ayrı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Sosyal problemlerle ilgili araştırma ve uygulamaları tasarlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Araştırmada elde edilen sonuçları uygular | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | Araştırma raporunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | Araştırma raporunu uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel dayanakları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Sosyal hizmet araştırmasının anlamı ve etiği | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Araştırma süreci ve teknikleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Problemin tanımlanması, | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Araştırmanın amacı ve hipotez (denence), | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Değişken türleri, araştırma türleri (modeli) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Araştırma evreni ve örneklem | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Veri toplama teknikleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | ARASINAV | |
10 | Geçerlik ve güvenirliğin ölçümü | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Verilerin işlenmesi, çözümü ve yorumlanması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Araştırma raporunun yazılması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Sosyal hizmet araştırmasının değerlendirilmesi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Bulguların pratikte kullanımı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Neuman, W. Lawrence (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 ve 2, Yayınodası Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | X | |||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal problemlerin kaynaklarını analiz eder | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 |
2 | Sosyal problemleri sebepleriyle birlikte tanımlar | ||||||||||
3 | Araştırma süreci ve tekniklerini açıklar | ||||||||||
4 | Araştırmanın amacı, konusu, önemi, hipotezi, değişkenleri, içerik analizi, veri toplama ve raporlaştırma Safalarını ayrı ayrı açıklar | ||||||||||
5 | Sosyal problemlerle ilgili araştırma ve uygulamaları tasarlar | ||||||||||
6 | Araştırmada elde edilen sonuçları uygular | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
7 | Araştırma raporunu açıklar | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
8 | Araştırma raporunu uygular | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |