Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anadolu Öncesi Türk Sanatı | SAN 177 | 1 | 3 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ATAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERKAN ATAK, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Dr. Görkem IŞIK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin Anadolu'ya gelmeden önce yaşadıkları bölgelerde ortaya koydukları sanat anlayışınının anlaşılmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Ön Türklerden başlanarak Hunlar, Göktürkler, Uygularlar, Karahanlılar, Gazneliler ve Büyük Selçuklu Devleti2nin sanat eserleri anlatılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Orta Asya'da Türk Sanatı'nı oluşturan kavramları anlar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Kronolojik bir düzenle sanat oluşumunu kavrar. | Anlatım, | |
4 | Türk Devletlerinin sanat eserlerini tanır. | Anlatım, | |
5 | Coğrafi şartlar ve geleneklerin malzeme üzerindeki etkisini yorumlar | Anlatım, | |
6 | Mimari malzeme üzerinden dönemsel gelişmeleri analiz eder | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ön Türkler ve Orta Asya'da sanat anlayışı | |
2 | Ön Türk toplulukları | |
3 | Hun Sanatı | |
4 | Kurganlar | |
5 | Göktürk Sanatı | |
6 | Mezar Külliyeleri, Heykeller, Balballar | |
7 | Uygur Sanatı | |
8 | Mimari, Heykeller | |
9 | Freskler, Tasvir sanatları | |
10 | Karahanlı Sanatı | |
11 | Camiler, Hanlar, Türbeler | |
12 | Gazneli Sanatı | |
13 | Büyük Selçuklu Sanatı | |
14 | Camiler, Hanlar, Türbeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları |
•ARSEVEN, C. E., Türk Sanatı Tarihi Menşeinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar, Mili Eğitim Basımevi, İstanbul,
1954.
•ASLANAPA, O., Türk Sanatı, Ankara, 1990.
•ÇORUHLU, Y., Erken Devir Türk Sanatı, Kabalcı Yayınları, 2007.
•ÖGEL, B., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre, Ankara, 1983 (2.Baskı).
•
•DİYARBEKİRLİ, N., “İslamiyetten Önceki Türk Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara, 1993.
•
•DİYARBEKİRLİ, N., Hun Sanatı, İstanbul, 1972.
•
•ESİN, E., “İslamiyetten Evvel Orta Asya Türk Resim Sanatı”, Türk Kültürü El Kitabı, İslamiyetten Önceki Türk sanatı Hakkında Araştırmalar, C.II, İstanbul
1972, s. 182-243.
•ESİN, E., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, İstanbul, 1978.
•ÖGEL, B., Türk Kültür Tarihine Giriş I-IX, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1971-87.
•
•ÖGEL, B., Türk Mitolojisi I-II (Kaynak ve Açıklamaları İle Destanlar), Selçuklu Tarihi ve Medeniyeti Enstitüsü, Ankara, 1971.
•
•MÜLAYİM, S., “Erken Devir Türk Sanatı”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S.5, İstanbul, 1978.
•STRZYGOWSKİ, J., “Türkler ve Orta Asya Sanatı Meselesi”, Türkiyat Mecmuası, III (1935),
s. 31-37.
•FETTİCH, N., ”Hunların Arkeolojik Hatıraları”,Attila ve Hunları (Çev.Şerif Boştav),Ankara, 1982, s. 195-225.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Orta Asya'da Türk Sanatı'nı oluşturan kavramları anlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Kronolojik bir düzenle sanat oluşumunu kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Türk Devletlerinin sanat eserlerini tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Coğrafi şartlar ve geleneklerin malzeme üzerindeki etkisini yorumlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Mimari malzeme üzerinden dönemsel gelişmeleri analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |