Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Çini Sanatı SAN 342 6 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk çini sanatını tarihsel gelişimini öğrenerek, farklı kültür çevreleri ile karşılaştırmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Çini sanatının gelişimi, teknikler, kompozisyon ve süsleme özellikleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çini sanatı ile ilgili terim ve kaynakları bilir Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Anlatım,
2 Eserleri tarihsel süreç içinde değerlerdirir Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yapım tekniklerini ve atölyeleri bilir Soru-Cevap, Rol Oynama, Problem Çözme, Anlatım,
4 Başkent ve taşra üsluplarını ayırd eder Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Problem Çözme, Anlatım,
5 Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Motif ve kompozisyonları betimler Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Türk Çini sanatının kaynak ve sorunları
3 Çini Yapım Teknikleri
4 Çini Sanatı´nda Kullanılan Motif ve Kompozisyonlar
5 Büyük Selçuklu Dönemi´nde Çini
6 Beylikler ve Anadolu Selçuklu Dönemi´nde Çini
7 Erken Osmanlı Döneminde Çini
8 Klasik Osmanlı Döneminde Çini
9 Ara sınav
10 İznik ve Kütahya Çiniciliği
11 XVIII. yüzyıl Tekfur Sarayı Çinileri
12 Batılılaşma Dönemi Yapılarında Çini Kullanımı
13 Çevre kültürlerle etkileşim
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir.

Ders Kaynakları

Aslanapa,O (1949), Osmanlılar Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul
Aslanapa,O (1965), Anadolu´da Türk Çini ve Keramik sanatı, İstanbul
Öney, G., (Türk Çini sanatı, İstanbul
Yetkin, Ş., (1972),Anadolu´da Türk Çini Sanatının Gelişimi, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Çini sanatı ile ilgili terim ve kaynakları bilir 3 4 4 4 4 4 4 4 3 3 3
2 Eserleri tarihsel süreç içinde değerlerdirir
3 Yapım tekniklerini ve atölyeleri bilir
4 Başkent ve taşra üsluplarını ayırd eder
5 Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırır
6 Motif ve kompozisyonları betimler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5