Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gelişim Psikolojisi I | PSK 104 | 2 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders; gelişim psikolojisi alanının genel kuramlar ve evre kuramları, araştırma yöntemleri, gelişimin biyolojik temelleri, yaşamın çocukluk evresinin sonuna kadar olan evrelerinde davranışlarda gözlenen değişimleri ortaya çıkaran duyusal/ algısal, bilişsel, duygusal ve sosyal süreçler ile kültür, aile ve okul gibi çevrenin birey üzerinde etkileriyle ilgili bilgileri edindirme hedeflerini kapsamaktadır. |
Dersin İçeriği | 1 Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları 2 Günümüz gelişim psikolojisi – Dönem Kuramları, Araştırma Yöntemleri 3 Doğum öncesi dönem, Hamilelik ve Doğum 4 Bebekliğin Profili: Fiziksel gelişim 5 Bebekliğin Profili: Bilişsel gelişim ve dil 6 Bebekliğin Profili: Sosyo-duygusal gelişim ve ilk üç yılda anne babalık 7 Erken Çocukluk Döneminin Profili: Fiziksel ve bilişsel gelişim; Erken çocukluk döneminde Sosyo - duygusal gelişim 8 Ders tekrarı ve arasınav 9 Erken dönem çevresel etkiler ve bireysel farklılıklar 10 Yaşamın ilk yılları en önemli yılları mıdır? (Tartışma) 11 Orta ve Geç çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim 12 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Benlik ve Ahlaki Gelişim 13 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Aile, Akran ve Okul 14. Final Sınavı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Gelişimde bireysel farklılıkların nedenleri olarak kalıtım ve çevrenin etkileşimlerini örnek vererek doğum öncesi gelişimi açıklar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yaşamın erken dönemindeki insanın nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve kavramlaştırdığını ayrıntılı biçimde tanımlar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Yaşamın erken döneminde sosyal yönelim ve bağlanmanın gelişimini tanımlar; sosyal bağlamların bebeklerin gelişimini açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Çocuklukta meydana gelen bilişsel değişimlere ilişkin temel görüşleri açıklar ve dil gelişiminin nasıl gerçekleştiğini özetler. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Farklı gelişimsel evrelerdeki normal gelişimi tanımlar; farklı türden engelleri olan bireyleri ve bireylere olası problemlerinde yardımcı olma stratejilerini tanımlar. | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
7 | Sosyo-duygusal çevrenin (ebeveyn, arkadaş, kuşak) bireyin fiziksel, bilişsel ve kimlik gelişimine etkisini açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | İlerleyen yaşla birlikte bireyin değişen yaşamını tanımlar; okul sistemi, ebeveynler ve ailelerdeki sosyal değişimleri açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Gelişimin farklı dönemlerinde ilişkili/ önemli etmenleri ve psikolojik değişimleri tartışır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | “Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları | |
2 | Günümüz gelişim psikolojisi – Dönem Kuramları, Araştırma Yöntemleri | |
3 | Doğum öncesi dönem, Hamilelik ve Doğum | |
4 | Bebekliğin Profili: Fiziksel gelişim | |
5 | Bebekliğin Profili: Bilişsel gelişim ve dil | |
6 | Bebekliğin Profili: Sosyo-duygusal gelişim ve ilk üç yılda anne babalık | |
7 | Erken Çocukluk Döneminin Profili: Fiziksel ve bilişsel gelişim | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Erken Çocukluk Döneminin Profili: Çocukluk döneminde Sosyo - duygusal gelişim | |
10 | Erken dönem çevresel etkiler ve bireysel farklılıklar | |
11 | Orta ve Geç çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim | |
12 | Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim | |
13 | Orta ve geç çocukluk döneminde benlik ve Ahlaki Gelişim | |
14 | Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Aile, Akran ve Okul |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Santrock, J. W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çeviri Editörü: Galip Yüksel. 13. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Gander, M.J. ve Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. Ankara: İmge Kitapevi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar; |
2 | Gelişimde bireysel farklılıkların nedenleri olarak kalıtım ve çevrenin etkileşimlerini örnek vererek doğum öncesi gelişimi açıklar |
3 | Yaşamın erken dönemindeki insanın nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve kavramlaştırdığını ayrıntılı biçimde tanımlar. |
4 | Yaşamın erken döneminde sosyal yönelim ve bağlanmanın gelişimini tanımlar; sosyal bağlamların bebeklerin gelişimini açıklar. |
5 | Çocuklukta meydana gelen bilişsel değişimlere ilişkin temel görüşleri açıklar ve dil gelişiminin nasıl gerçekleştiğini özetler. |
6 | Farklı gelişimsel evrelerdeki normal gelişimi tanımlar; farklı türden engelleri olan bireyleri ve bireylere olası problemlerinde yardımcı olma stratejilerini tanımlar. |
7 | Sosyo-duygusal çevrenin (ebeveyn, arkadaş, kuşak) bireyin fiziksel, bilişsel ve kimlik gelişimine etkisini açıklar. |
8 | İlerleyen yaşla birlikte bireyin değişen yaşamını tanımlar; okul sistemi, ebeveynler ve ailelerdeki sosyal değişimleri açıklar. |
9 | Gelişimin farklı dönemlerinde ilişkili/ önemli etmenleri ve psikolojik değişimleri tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |