Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gelişim Psikolojisi I PSK 104 2 4 + 2 5 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. İBRAHİM TAŞ,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders; gelişim psikolojisi alanının genel kuramlar ve evre kuramları, araştırma yöntemleri, gelişimin biyolojik temelleri, yaşamın çocukluk evresinin sonuna kadar olan evrelerinde davranışlarda gözlenen değişimleri ortaya çıkaran duyusal/ algısal, bilişsel, duygusal ve sosyal süreçler ile kültür, aile ve okul gibi çevrenin birey üzerinde etkileriyle ilgili bilgileri edindirme hedeflerini kapsamaktadır.

Dersin İçeriği

1 Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları

2 Günümüz gelişim psikolojisi – Dönem Kuramları, Araştırma Yöntemleri

3 Doğum öncesi dönem, Hamilelik ve Doğum

4 Bebekliğin Profili: Fiziksel gelişim

5 Bebekliğin Profili: Bilişsel gelişim ve dil

6 Bebekliğin Profili: Sosyo-duygusal gelişim ve ilk üç yılda anne babalık

7 Erken Çocukluk Döneminin Profili: Fiziksel ve bilişsel gelişim; Erken çocukluk          döneminde Sosyo - duygusal gelişim

8 Ders tekrarı ve arasınav

9 Erken dönem çevresel etkiler ve bireysel farklılıklar

10 Yaşamın ilk yılları en önemli yılları mıdır? (Tartışma)

11 Orta ve Geç çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim

12 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Benlik ve Ahlaki Gelişim

13 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Aile, Akran ve Okul

14. Final Sınavı

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar; Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Gelişimde bireysel farklılıkların nedenleri olarak kalıtım ve çevrenin etkileşimlerini örnek vererek doğum öncesi gelişimi açıklar Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Yaşamın erken dönemindeki insanın nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve kavramlaştırdığını ayrıntılı biçimde tanımlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Yaşamın erken döneminde sosyal yönelim ve bağlanmanın gelişimini tanımlar; sosyal bağlamların bebeklerin gelişimini açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Çocuklukta meydana gelen bilişsel değişimlere ilişkin temel görüşleri açıklar ve dil gelişiminin nasıl gerçekleştiğini özetler. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Farklı gelişimsel evrelerdeki normal gelişimi tanımlar; farklı türden engelleri olan bireyleri ve bireylere olası problemlerinde yardımcı olma stratejilerini tanımlar. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
7 Sosyo-duygusal çevrenin (ebeveyn, arkadaş, kuşak) bireyin fiziksel, bilişsel ve kimlik gelişimine etkisini açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 İlerleyen yaşla birlikte bireyin değişen yaşamını tanımlar; okul sistemi, ebeveynler ve ailelerdeki sosyal değişimleri açıklar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Gelişimin farklı dönemlerinde ilişkili/ önemli etmenleri ve psikolojik değişimleri tartışır Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 “Gelişim Psikolojisi”ne Giriş: Tarihsel geçmiş, Kuramsal Bakış Açıları
2 Günümüz gelişim psikolojisi – Dönem Kuramları, Araştırma Yöntemleri
3 Doğum öncesi dönem, Hamilelik ve Doğum
4 Bebekliğin Profili: Fiziksel gelişim
5 Bebekliğin Profili: Bilişsel gelişim ve dil
6 Bebekliğin Profili: Sosyo-duygusal gelişim ve ilk üç yılda anne babalık
7 Erken Çocukluk Döneminin Profili: Fiziksel ve bilişsel gelişim
8 Ara Sınav
9 Erken Çocukluk Döneminin Profili: Çocukluk döneminde Sosyo - duygusal gelişim
10 Erken dönem çevresel etkiler ve bireysel farklılıklar
11 Orta ve Geç çocukluk döneminde fiziksel ve bilişsel gelişim
12 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim
13 Orta ve geç çocukluk döneminde benlik ve Ahlaki Gelişim
14 Orta ve geç çocukluk döneminde sosyo-duygusal gelişim: Aile, Akran ve Okul
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Santrock, J. W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çeviri Editörü: Galip Yüksel. 13. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Gander, M.J. ve Gardiner, H.W. (1995). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Bekir Onur. Ankara: İmge Kitapevi 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Gelişim psikolojisi alanının tarihsel sürecini açıklar; insan gelişiminde en önemli süreçleri, dönemleri ve konuları tanımlar, temel kuramları ve araştırma yöntemlerini açıklar;
2 Gelişimde bireysel farklılıkların nedenleri olarak kalıtım ve çevrenin etkileşimlerini örnek vererek doğum öncesi gelişimi açıklar
3 Yaşamın erken dönemindeki insanın nasıl öğrendiğini, hatırladığını ve kavramlaştırdığını ayrıntılı biçimde tanımlar.
4 Yaşamın erken döneminde sosyal yönelim ve bağlanmanın gelişimini tanımlar; sosyal bağlamların bebeklerin gelişimini açıklar.
5 Çocuklukta meydana gelen bilişsel değişimlere ilişkin temel görüşleri açıklar ve dil gelişiminin nasıl gerçekleştiğini özetler.
6 Farklı gelişimsel evrelerdeki normal gelişimi tanımlar; farklı türden engelleri olan bireyleri ve bireylere olası problemlerinde yardımcı olma stratejilerini tanımlar.
7 Sosyo-duygusal çevrenin (ebeveyn, arkadaş, kuşak) bireyin fiziksel, bilişsel ve kimlik gelişimine etkisini açıklar.
8 İlerleyen yaşla birlikte bireyin değişen yaşamını tanımlar; okul sistemi, ebeveynler ve ailelerdeki sosyal değişimleri açıklar.
9 Gelişimin farklı dönemlerinde ilişkili/ önemli etmenleri ve psikolojik değişimleri tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Ödev 2 10 20
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
dersAKTSKredisi 6