Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol-Okuma-Düzeltme (Giriş) | AMT 441 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSEL NURSEN DURDAĞI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSEL NURSEN DURDAĞI, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anadil farkındalığını ölçme-değerlendirme-geliştirme, Metin türleri ve sektörel değişkenleri dikkate alarak dilsel düzenleme, Tarihsel, coğrafik değişkenlikler ışığında Türkçe kullanımının ayrıcalıklarını deneyimleme |
Dersin İçeriği | Düzgün Türkçe kullanımına yönelik, analog ve dijital kaynakları kullanarak kendi dilsel gelişimini yönetmek üzere uygulamalı farkındalık kazanımı sağlanılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü her türlü kodlama yapma | ||
2 | Anadili farkındalığını artırmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil nedir? Yapısal, gramatikal ve edebi özellikleri nelerdir? | |
2 | Eski/Yeni metinler, kullanım alanları ve içeriksel-dilsel farklılıkları gözlemleme | |
3 | Gazete + sosyal medya metinlerinde dil kullanımı (Türkçe özelinde) | |
4 | Kurumsal medyalarda dil kullanımı | |
5 | Kamusal alanda dil kullanımı | |
6 | Yaygın hataların listelenmesi-veri karşılaştırması | |
7 | Sözlü-yazılı yanlış kullanımların gruplandırılması | |
8 | Hata ayıklama, dil kullanımı şekillendirme deneyimini uygulamaya dökme (farklı metin ve medya üzerinde) | |
9 | Nesiller ve dil kullanımlarına yönelik gruplandırma, listeleme | |
10 | Dijital uygulamaların dil kullanımı üzerindeki etkisini gözlemleme, farkındalık yaratma | |
11 | Çeviri uygulamaları ve dil kullanımıyla beşer karşılaştırması | |
12 | Önceki öğrenimlerin, birikimlerin ışığında kendi kazanım ve değişim, gelişimini gözlemleme | |
13 | Akran, arkadaş değerlendirmesi, öz eleştiri kazanımı | |
14 | Dil-düşünce-eylem çerçevesinde kazanım ve deneyimlerin kalıcılığını sağlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yazılı + Sözlü+ Ödev |
Ders Kaynakları | N, Alpay- Dilimiz Dillerimiz+ Türkçe Sorunları Klavuzu Ö.A.Aksoy- Dil Yanlışları F. Hepçilingirler -Öğretenlere ve Öğrenenlere-TÜRKÇE DiLBiLGİSİ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mütercim-Tercümanlığın geçirdiği tarihi gelişim süreci hakkında yeterli bilgi sahibi olma | ||||||
2 | Bütün üslup düzeyleri dâhil olmak üzere, anadili ve kültürüne hâkim olma | X | |||||
3 | En az iki yabancı dili çok iyi bilme | X | |||||
4 | Üçüncü bir yabancı dili anadile doğru çeviri yapabilecek düzeyde bilme | ||||||
5 | Kaynak dildeki bir metni anlayarak erek dile hatasız aktarabilme | ||||||
6 | Çeviride kalite ve tutarlılığı artırmak amacıyla, terminoloji çalışması hakkında gerekli kuramsal bilgiye ve yöntemlere sahip olma | ||||||
7 | İletişimde kültürel farklılıkları bilme | ||||||
8 | Bildiği yabancı dillerin kültürlerini iyi tanıma ve izleme | ||||||
9 | Bilgiye kısa zamanda erişebilecek araştırma ve bilgi edinme vasıtalarını bilme | ||||||
10 | Çeviri sürecinde kullanılan sözlük, ansiklopedi, bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
11 | Sözlü ya da yazılı çevirmenlik mesleğinin değişik alanlarda uygulanış şekilleri hakkında bilgiye sahip olma | ||||||
12 | Çevirmenlik mesleğinin ve yasal çerçevesi hakkında bilgi sahibi olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yazılı ve sözlü her türlü kodlama yapma | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Anadili farkındalığını artırmak | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Sözlü Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|