Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teknoloji Felsefesi FEL 315 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN NEJDET ERTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Onur Kabil

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere teknolojinin doğası ve insan hayatındaki rolü ve etkisini öğretmek ve teknolojik sorunların farkına vararak çözümler üzerine düşünmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Teknik, teknoloji, bilim, felsefe, sanat kavramlarının birbirleriyle ilişkileri, toplumsal yapının teknolojiyle ilişki ve sorunlarının tarihsel süreç içerisindeki evrimi hususları ele alınır. Teknoloji felsefesinin konuları teknolojiden haberdar olmadan içselleştirilemeyeceği için teknoloji tarihi de yeri geldikçe ve gerektiği kadar dersin içeriğine dahil olunur. Mesela endüstri devrimleri, bilgisayar teknolojileri, yapay zeka, nanoteknoloji vb. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknoloji ve bilim ilişkilerini ve felsefenin bu ilişkiye katkılarını kavrayacak bilgi birikimini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
2 Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıkları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
3 Teknoloji ve doğa ilişkisini tartışır Beyin Fırtınası, Boşluk Doldurma Testleri,
4 Teknik ve toplum ilişkisini tartışır Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
5 Tasarım olarak teknik üzerine değerlendirmelerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Sanat ve teknik ilişkisini tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihsel perspektif
2 Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıklar
3 Bilim ve teknik ilişkisi
4 Teknik, teknoloji ve doğa ilişkisi
5 Teknik / teknoloji ve tarihsellik
6 Teknoloji ve Etik
7 Teknik ve toplum ilişkisi: Eğitim
8 Teknik ve toplum ilişkisi: Din
9 ARASINAV
10 Teknik ve toplum ilişkisi: Ekonomi
11 Teknik ve toplum ilişkisi: Siyaset
12 Sanat ve teknik ilişkisi
13 Teknoloji ve geleceği
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

1. Jürgen Habermas - İdeoloji Olarak Teknik ve Bilim (Technik und Wissenschaft als 'Ideologie 1968),  2007

2. Martin Heidegger - Tekniğe İlişkin Soruşturma (The Question Concerning Technology / Die Frage nach der Technik 1954), 1998

3. Jacques Ellul - Teknoloji Toplumu 1964, 2003

Ders Kaynakları

4. George Basalla - Teknolojinin Evrimi (The Evolution of Technology 1988), 2013

5. Klaus Kornwachs - Teknoloji Felsefesine Giriş 2013, 2021

6. Lewis Mumford - Teknik ve Uygarlık 1934, 2017

7. Ergun Türkcan -  Dünya'da ve Türkiye'de Bilim, Teknoloji ve Politika, 2009

8. Robert C. Scharff; Val Dusek - Philosophy of Technology- The Technological Condition- An Anthology 2014

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler.
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar.
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır.
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Teknoloji ve bilim ilişkilerini ve felsefenin bu ilişkiye katkılarını kavrayacak bilgi birikimini değerlendirir 5 5 5 5 5
2 Teknik ve teknoloji arasındaki farklılıkları açıklar 5 5 5 5 5
3 Teknoloji ve doğa ilişkisini tartışır 5 5 5 5 5
4 Teknik ve toplum ilişkisini tartışır 5 5 5 5 5
5 Tasarım olarak teknik üzerine değerlendirmelerde bulunur. 5 5 5 5 5
6 Sanat ve teknik ilişkisini tartışır. 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 4 4
Kısa Sınav 2 8 16
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
Dersin AKTS Kredisi 4