Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bölge Kavramı ve Teorileri COG 208 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bölge kavramını ve bölgeyle ilgili temel teorileri inceleyerek, öğrencilerin coğrafi, ekonomik, kültürel ve politik bölgeleri anlama ve analiz etme becerilerini geliştirmektir. Ayrıca, bölge kavramının farklı disiplinlerde nasıl ele alındığını ve güncel bölgesel dinamiklerin nasıl değerlendirildiğini keşfetmek hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, bölge kavramının tarihsel gelişimi, bölge teorileri, mekânsal planlama ve bölge analiz yöntemleri üzerine yoğunlaşarak; küresel ve yerel ölçeklerdeki bölgesel farklılıkları, ekonomik ve sosyal dinamikleri, bölgesel politikalar ile bölge tanımlama süreçlerini ele alacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bölge kavramının fiziksel ve sosyal mekan ile etkileşimini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Bölge kavramına ilişkin yeni teorileri tanımlar Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Bölgeye ilişkin yerel, ulusal ve küresel gelişimleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bölge Kavramına Giriş
2 Bölge Türleri
3 Bölge Kavramının Teorik Temelleri-1
4 Bölge Kavramının Teorik Temelleri-2
5 Bölge Planlama Teorileri
6 Mekansal Planlama ve Bölge
7 Coğrafya Disiplinin Bölge ve Bölgeye İlişkin Temel Kavramlar
8 Geleneksel Bölge ve Çağdaş Bölge Kavramlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi
9 Bölgesel Farklılıkların Ölçülmesi ve Analizi
10 Türkiye’de Bölgesel Kalkınma ve Planlama
11 AB Bölgesel Politikaları ve Türkiye
12 Bölge Yönetimi ve Yerel Yönetimler
13 Bölgesel Çatışmalar ve Sınırlar
14 Gelecekte Bölge Kavramı: Yeni Yaklaşımlar ve Teknolojiler
Kaynaklar
Ders Notu

Ali Özçağlar, Bölge Kavramı ve Sistematiği Ders Notları

 

Ders Kaynakları

Ayşegül Mengi (Ed.), Kent Planlama Geçmişi Korumak Geleceği Tasarlamak

Ali Özçağlar, Türkiye'de Yapılan Bölge Ayrımları ve Bölge Planlama Üzerindeki Etkileri

İlhan Tekeli, Türkiye'de Bölgesel Eşitsizlik ve Bölge Planlama Yazıları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. X
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. X
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bölge kavramının fiziksel ve sosyal mekan ile etkileşimini açıklar 3 4 5
2 Bölge kavramına ilişkin yeni teorileri tanımlar 4 5 5
3 Bölgeye ilişkin yerel, ulusal ve küresel gelişimleri tartışır. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 0 20 0
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5