Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kır Yerleşmeleri | COG 417 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Halen dünya nüfusunun yarısının ikamet ettiği kırsal alanları tanıtarak, kırsal yerleşmelerde bölgesel farklılıkların ortaya çıkardığı yerleşme tarzlarını ve mesken özelliklerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Yeryüzünde yerleşme sahasının sınırları, yerleşmelerin dağılımına etki eden fiziki ve beşeri coğrafya faktörleri, kırsal mesken ve yerleşmelerin coğrafi çevre ile ilişkileri, dünyada ve ülkemizde kırsal yerleşme şekilleri ve planları. İlk kentlerin nerede, hangi koşullar altında ortaya çıktıkları, tarihsel gelişimleri ve dağılımları ele alınır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kır yerleşmesini tanır | Anlatım, | |
2 | Kırsal yerleşme şekillerini ayırt eder | Soru-Cevap, | |
3 | 3) Kırsal yerleşmenin bulunduğu saha ile o bölgedeki ekonomik faaliyetleri ilişkilendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Dünya üzerinde yer alan farklı yerleşme biçimlerini tanır | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
5 | Kırsal mesken şekilleri ile çevre arasındaki ilişkileri yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bir kır yerleşmesini inceleyerek analiz eder | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yerleşme sahasının sınırları; Yerleşim alanını sınırlandıran faktörler;Doğal Faktörler, Beşeri Faktörler | [3]13-49 |
2 | Kırsal yerleşmeler, Kır Yerleşmelerinin Temel Özellikleri | [2]295-297 |
3 | Kır Yerleşmelerinin Sınıflandırılması; Dönemlik Kır Yerleşmeleri | [2] |
4 | Yaylalar,Oba,Kom,Mezra,Saya,banı,Pey,Çiftlik,Dam,Ağıl vb. | |
5 | Sürekli Kır Yerleşmeleri: Köyler | [2]311-319 |
6 | Yerleşme Dokularına Göre Köy Yerleşmeleri: Dağınık Köy Yerleşmeler, Toplu Köy Yerleşmeleri. Coğrafi Konumlarına Göre Köy Şekilleri; Akarsu Boyu Köyleri, Orman Köyleri | [2]298-303 |
7 | Köy yerleşmelerinde bölgesel farklılıklar. Metropolitan Köyler | [2]319-324 |
8 | Kır yerleşmelerinde mülkiyet ve tarla şekillerinin bölgesel farklılıkları | |
9 | Kır Yerleşmeleri Üzerinde Etkili Olan Bölgesel Farklılıklar; Plantasyonlar, Hamletler, Kıbbutzlar vs | [2]305-311 |
10 | Kır meskenleri ve coğrafi çevre ilişkisi; Köy Meskenlerinde Kullanılan Yapı Malzemeleri; Doğal Barınaklar | [2]305-311,[3]128-137 |
11 | Toprak meskenler ve yayılış sahaları, Ahşap meskenler ve yayılış sahaları | [2]305-311, [3]91-112 |
12 | Taş meskenler ve yayılış sahası, Değişik yapı malzemesinin bir arada kullanıldıkları mesken şekilleri | [2]305-311,[3]112-122 |
13 | Meskenlerin düzenlenme şekli ve donatımı | [3]128-143 |
14 | Türkiye?deki Kırsal Yerleşmelerin Gözlemlenmesi. Sanayileşmenin Kırsal Yerleşmeler ve Meskenler Üzerindeki Etkileri | [3]122-128 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Konuları kapsayan 13 adet ppt sunumu |
Ders Kaynakları | [2]Beşeri Coğrafya (insan - Kültür - Mekan) E. TÜMERTEKÎN - N. ÖZGÜÇ, Çantay Kitabevi, İstanbul,2004 [3]Kır Yerleşmeleri, DENKER TOLUN B., , İstanbul Üniversitesi Yayınları,1977 [4]Kırsal Yerleşmeler I. Terminolojik Sorunlar, C. YILMAZ, Palmiye Yayınları Kitapları, Samsun 2002. [5]Nüfus ve Yerleşme, A.Tanoğlu, İst. Üni. Yayını No: 1183, İstanbul, 1966 [6]Genel Beşeri ve iktisadi Coğrafya, î. ATALAY, Yeni Çağ Basım Yayım, Ankara, 1991. [7]Türkiye´de Yerleşmenin Evrimi, N. TUNÇDİLEK, İst. Ünv. Den Bil. ve Coğ. Enst, Yayını, İstanbul, 1986 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kır yerleşmesini tanır | |||||||||||||||
2 | Kırsal yerleşme şekillerini ayırt eder | |||||||||||||||
3 | 3) Kırsal yerleşmenin bulunduğu saha ile o bölgedeki ekonomik faaliyetleri ilişkilendirir | |||||||||||||||
4 | Dünya üzerinde yer alan farklı yerleşme biçimlerini tanır | |||||||||||||||
5 | Kırsal mesken şekilleri ile çevre arasındaki ilişkileri yorumlar | |||||||||||||||
6 | Bir kır yerleşmesini inceleyerek analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |