Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kartoğrafya | COG 105 | 1 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE MUTLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kartografyanın önemini ve tarihsel gelişimini öğrenmek. Haritanın oluşturulmasından çoğaltılmasına kadar kartografik tüm aşamalar (harita yapım tekniği) ve haritanın kullanımı için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.Haritalardan verimli bir şekilde faydalanabilmek amacıyla, haritalar üzerinde çeşitli yöntem ve teknikleri uygulayabilme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar ve tanımlar, Dünya ve Türk haritacılığı, Koordinat sistemleri, Gerçek projeksiyonlar (Normal, eğik, transversal, teğet ve kesen; düzlem, konik ve silindirik projeksiyonlar), Gerçek olmayan projeksiyonlar, Geodezik projeksiyonların genel özellikleri, Harita yapım aşamaları, Genelleştirme, Arazi şekillerinin (topografik yapının) haritada gösterimi, Haritaların kullanımı, Haritaların çoğaltımı.Harita çizim elemanları, harita üzerinde uzunluk, alan, eğim hesapları, Harita hazırlama esasları, topografik profil analizleri, yükselti profili, eğim, yamaç analizleri gibi uygulama konuları ile grafik çeşitleri ve çizim esasları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dünya ve Türk haritacılık tarihini bilir | Anlatım, | |
2 | Yerküre ve koordinatlar sistemini açıklar | Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Amaca uygun harita projeksiyonu seçer | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kartografik gösterim tekniklerinin uygular | Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Üçüncü boyutun haritada gösterimi uygular | Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Harita çoğaltım tekniklerini uygular | Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Farklı alanlarda harita kullanımı karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Standartlar ve Kalite bilincine ulaşır | Gözlem, | |
9 | Haritalar üzerinde alan, uzunluk, hacim ve eğim değerlerini hesap eder | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
10 | Haritalar üzerinde kesit, profil ve blok diyagramlar çıkarır | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
11 | Haritaları topografik olarakyorumlar | Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
12 | Jeolojik ve Jeomorfolojik haritalar tasarlar | Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
13 | Çeşitli konularda dağılış haritaları hazırlar | Tartışma, Grupla Çalışma, Gözlem, | |
14 | Değişik amaçlar için grafik ve diyagramlar hazırlar | Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiyede haritacılığın gelişimi.Projeksiyonlar | |
2 | Gerçek projeksiyonlar;1-Düzlem projeksiyonlar 2-Konik projeksiyonlar | |
3 | 3-Silindirik projeksiyonlar.Geodezik projeksiyonların genel özellikleri | |
4 | Harita yapım aşamaları.Genelleştirme | |
5 | Arazi şekillerinin (topografik yapının) haritada gösterimi.Yükseklik eğrileri (eşdeğer çizgisi ) | |
6 | Haritaların kullanımı.Haritaların çoğaltılması | |
7 | Harita çizim malzeme ve aletlerinin tanıtımı. Haritaları büyütme ve küçültme teknikleri. | |
8 | Harita üzerinde alan ve uzaklık ölçümleri. | |
9 | Reliefin gösteriliş yöntemleri.Relief analizleri | |
10 | Yükselti analizleri | |
11 | Profil analizleri.Eğim ve yamaç analizleri | |
12 | Blokdiagramlar.Arazi taslakları | |
13 | Jeomorfoloji haritaları özellikleri ve çeşitleri | |
14 | Jeoloji haritaları ve kesitleri.Grafik ve diyagram çeşitleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | BİLGİN, Turgut,1983: Genel Kartoğrafya-I. Bakış Yayınları, İSTANBUL. BİLGİN, Turgut,1984: Genel Kartoğrafya -II. Bakış Yayınları, İSTANBUL |
Ders Kaynakları | 2)Ali YİĞİT, Coğrafyacılar İçin Temel Harita Bilgileri, Fotokopi ile coğaltılmış Ders Notları (85 sayfa) Adapazarı-2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarır. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alır, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütür. | X | |||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | X | |||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | X | |||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dünya ve Türk haritacılık tarihini bilir | 5 | ||||||||||||||
2 | Yerküre ve koordinatlar sistemini açıklar | 5 | ||||||||||||||
3 | Amaca uygun harita projeksiyonu seçer | 3 | ||||||||||||||
4 | Kartografik gösterim tekniklerinin uygular | |||||||||||||||
5 | Üçüncü boyutun haritada gösterimi uygular | 4 | 2 | |||||||||||||
6 | Harita çoğaltım tekniklerini uygular | 2 | ||||||||||||||
7 | Farklı alanlarda harita kullanımı karşılaştırır | 2 | ||||||||||||||
8 | Standartlar ve Kalite bilincine ulaşır | 2 | ||||||||||||||
9 | Haritalar üzerinde alan, uzunluk, hacim ve eğim değerlerini hesap eder | 4 | ||||||||||||||
10 | Haritalar üzerinde kesit, profil ve blok diyagramlar çıkarır | 2 | ||||||||||||||
11 | Haritaları topografik olarakyorumlar | 1 | ||||||||||||||
12 | Jeolojik ve Jeomorfolojik haritalar tasarlar | 1 | ||||||||||||||
13 | Çeşitli konularda dağılış haritaları hazırlar | 1 | ||||||||||||||
14 | Değişik amaçlar için grafik ve diyagramlar hazırlar | 1 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 35 |
1. Ara Sınav | 65 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |