Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Demokrasi Tarihi | SAU 067 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Demokrasi Tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi |
Dersin İçeriği | Demokrasi kavramı ve demokrasi harici sistemler. Demokratikleşmenin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri, Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda yasal çerçeveyi oluşturan dönüşümler; Şer’i Hüccet Sened-i İttifak ve Tanzimat Fermanı. Meclislerin kurulması ve halkın yönetime katılmaya başlaması. Osmanlı aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri, Meşrutiyete geçiş çalışmaları. İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve Meşrutiyet yönetimi. Osmanlı Meclis-i Mebusan’ın tatil edilmesi, Osmanlı aydınlarının örgütlü mücadelesi ve Cemiyetlerin kurulması. II. Meşrutiyet’in ilanı ve Siyasi partilerin oluşumu. Cumhuriyet yönetimine geçiş ve Tek Parti yönetimi. Çok Partili Sisteme geçiş mücadeleleri ve Siyasi Partiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demokratikleşmenin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Reform Hareketlerinin Demokratikleşme sürecine katkısını kavratır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Şer’i Hüccet, Sened-i İttifak, Tanzimat ve Islahat Fermanlarının Türk Demokrasi Tarihindeki yerini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Meşrutiyet Yönetimine geçiş çalışmalarını öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin önemini kavrar ve Meşrutiyet yönetimine geçiş sürecini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçelerini ve buna karşı oluşan tepkileri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadelenin temel dinamiklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | II. Meşrutiyet’in Türk Demokrasi Tarihindeki önemini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | II. Meşrutiyetten Cumhuriyet’e Demokratikleşme mücadelesi ve çok Partili Sisteme geçiş çalışmalarını inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demokrasi ve diğer sistemler. | |
2 | Türk Demokrasi Tarihinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. | |
3 | Demokratikleşme sürecinin hazırlayıcısı olarak Osmanlı Devletinde Reform Hareketleri. | |
4 | Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda ki girişimler: Şer’i Hüccet, Sened-i İttifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları. | |
5 | Meclisler ve halkın yönetime katılmaya başlaması. | |
6 | Osmanlı Aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri | |
7 | İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması, ilanı ve Meşruti yönetime geçiş | |
8 | Kanun-i Esasinin içeriği ve tahlili. | |
9 | ARASINAV | |
10 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesi ve Osmanlı Aydınlarının örgütlü mücadelesi | |
11 | II. Meşrutiyet’in ilanı ve Siyasi partilerin oluşumu. | |
12 | Cumhuriyet yönetimine geçiş ve Tek Parti yönetimi. | |
13 | 1946 Seçimi ve Çok partili sisteme geçiş mücadeleleri | |
14 | 1950 sonrası Siyasi Partiler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1- Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Demokratikleşmenin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini öğretir |
2 | Reform Hareketlerinin Demokratikleşme sürecine katkısını kavratır |
3 | Şer’i Hüccet, Sened-i İttifak, Tanzimat ve Islahat Fermanlarının Türk Demokrasi Tarihindeki yerini anlatır |
4 | Meşrutiyet Yönetimine geçiş çalışmalarını öğretir |
5 | İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin önemini kavrar ve Meşrutiyet yönetimine geçiş sürecini anlatır |
6 | II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçelerini ve buna karşı oluşan tepkileri inceler |
7 | İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadelenin temel dinamiklerini kavrar |
8 | II. Meşrutiyet’in Türk Demokrasi Tarihindeki önemini anlatır |
9 | II. Meşrutiyetten Cumhuriyet’e Demokratikleşme mücadelesi ve çok Partili Sisteme geçiş çalışmalarını inceler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |