Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hata Düzelten Kodlar Teorisine Giriş MAT 459 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Lineer Cebir ve Cebir derslerinin alınmış olması tavsiye edilir
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT GÜZELTEPE
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT GÜZELTEPE,
Dersin Yardımcıları Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hata düzelten kodlar teorisi ile ilgili gerekli bilgilerin verilmesi ve bu konu ile ilgili taban oluşturmak
Dersin İçeriği Cebirsel yapılar, Lineer kodlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sonlu cebirsel yapılar ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Bilgileri kodlama tekniklerini açıklar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Bilginin taşınması sırasında oluşabilecek hatayı tespit eder. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Bilginin taşınması sırasında oluşabilecek hatayı düzeltir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Hata düzelten kod üretir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar
2 Kod, blok kod, BSC(ikili simetrik kanal)
3 Maksimum olasılıklı dekodlama
4 Hamming metrik, Bir kodun minimum mesafesi
5 En yakın komşuluk dekodlaması
6 Lineer kodlar, Hamming ağırlığı
7 Bir kodun diki (duali)
8 Liner kodlar ile enkodlama
9 Üreteç ve kontrol matrisi
10 Sendrom dekodlaması
11 Devirli kodlar
12 Devirli kodların dekodlaması
13 BCH kodlar
14 BCH odların dekodlaması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]L.R.Vermani, Elements of Algebraic Coding Theory, Chapman& Hall, 1996
[2] F.J. MacWilliams, N.J.A.Slone , The Theory of Error- Correcting Codes, North-Holland 1977
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Sonlu cebirsel yapılar ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular.
3 Bilgileri kodlama tekniklerini açıklar.
4 Bilginin taşınması sırasında oluşabilecek hatayı tespit eder.
5 Bilginin taşınması sırasında oluşabilecek hatayı düzeltir.
6 Hata düzelten kod üretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5