Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Rastgele Süreçlere Giriş | MAT 460 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Olasılık, Analiz I-II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Emre Kişi- Arş. Gör. Tuğba Petik |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Stokastik süreçler fiziksel, sosyal ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere düzenli olarak uygulanmaktadır.Bu dersin öncelikli amacı stokastik süreçlere bir girişi sunmak ve ikinci amacı temel stokastik süreçleri vermektir |
Dersin İçeriği | Olasılık uzayları ve rasgele değişkenler,Beklenen değer ve bağımsızlık, Bernoulli süreçleri ve rasgele değişkenlerin toplamları, Poisson süreçleri, Markov zincirleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Olasılık kavramının matematiksel boyutunu kavrar. | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Fiziksel problemler matematiksel açıdan modelleyebilme yeteneğini geliştirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Bazı özel ve kullanılışlı rasgele süreçleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Öğrenilen süreçlerin fiziksel karşılıklarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Matematiğin güncel hayat ile arasındaki köprüyü oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Reel problemlere istatistiksel uygulamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve semboller | [2] Sayfa 176 |
2 | Olasılık Uzayları | [1] Sayfa 15 |
3 | Rasgele değişkenler ve stokastik süreçler | [1] Sayfa 621 |
4 | Beklenen değer | [1] Sayfa 22-33 |
5 | Şartlı beklenen değer ve bağımsızlık | [1] Sayfa 33-43 |
6 | Bernoulli süreçleri, başarıların sayıları ve zamanları | [1] Sayfa 44-59 |
7 | Bağımsız rasgele değişkenlerin toplamları | [1] Sayfa 60-70 |
8 | Poisson süreçlerine giriş | [2] Sayfa 159-170 |
9 | Dönemiçi sınavı | |
10 | Poisson süreçleri | [1] Sayfa 71-84 |
11 | Poisson süreçleri | [2] Sayfa 85-105 |
12 | Markov zincirlerine giriş | [3] Sayfa 111 |
13 | Markov zincirleri | [1] Sayfa 106-119 |
14 | Markov zincirleri | [1] Sayfa 120-143 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Çınlar, E., Introduction to stochastic processes, Prentice-Holl, Inc., New Jersey, 1975 |
Ders Kaynakları | [2] Paul L. MEYER, Introductory probability and statistical applications, Addison-Wesley Publishing Company, USA,1970 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | ||||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Olasılık kavramının matematiksel boyutunu kavrar. | |||||||||
2 | Fiziksel problemler matematiksel açıdan modelleyebilme yeteneğini geliştirir. | |||||||||
3 | Bazı özel ve kullanılışlı rasgele süreçleri tanır. | |||||||||
4 | Öğrenilen süreçlerin fiziksel karşılıklarını yorumlar. | |||||||||
5 | Matematiğin güncel hayat ile arasındaki köprüyü oluşturur. | |||||||||
6 | Reel problemlere istatistiksel uygulamaları yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 3 | 9 | 27 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |