Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | MAT 406 | 8 | 3 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Analiz I-II, Olasılık derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Uygulamalı matematik anabilimdalı araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kitle, örneklem ve değişken kavramlarını tanıtmak, veri düzenlemesi, grafikler, merkezsel eğilim ve dağılış ölçülerini vermek, örnekleme dağılımları, nokta tahmini, aralık tahmini ve bazı dağılımların teorik sonuçlarını vermek, hipotez testleri konusunu sunmak, bağımsızlık ve uyum testlerini vermektir. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar ve terminoloji, Verilerin analizi ve sınıflandırma, Merkezi eğilim ve değişim ölçüleri, Örneklem ve örnekleme dağılımları, Örneklem varyansı ve ortalaması ve onların özellikleri, Parametrelerin nokta ve aralık tahmini, İstatistiksel sonuç çıkarma, Hipotez türleri, I. ve II. tip hatalar, Basit hipotezlerin test edilmesi, Parametrik hipotez testleri, Parametrik olmayan hipotezler; bağımsızlık, homojenlik ve uyum testleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel olasılık kültürünü pekiştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Verileri sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Merkezi eğilim ve değişim ölçülerini kavramak veriler verildiğinde bu değerleri bulabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Nokta tahmini kavramını Nokta tahmini kavramını anlamak ve verilen bir örneklemde bir parametre için nokta tahmini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Parametreler için aralık tahmini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
6 | I. ve II. tip hatayı kavrar ve uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Çeşitli parametreler için hipotez testleri yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Bağımsızlık ve uyum testlerini kavrar ve aradaki farkları anlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve terminoloji | [1] Sayfa 270-278 |
2 | Verilerin düzenlenmesi ve analizi, frekans dağılımları ve grafikler | [1] Sayfa 285-295, [2] Sayfa 21-36 |
3 | Merkezi eğilim ve değişim ölçüleri | [1] Sayfa 296-328, [2] Sayfa 37-74 |
4 | Örnekleme dağılımları ve tahmin etme, örneklem varyansı ve ortalaması | [1] Sayfa 329-341, [2] Sayfa 139-152 |
5 | Örneklem varyansının ve ortalamasının özellikleri, parametrelerin nokta tahmini | [1] Sayfa 329-341, [2] Sayfa 139-152 |
6 | Parametrelerin aralık tahmini | [1] Sayfa 343-380, [2] Sayfa 249-274 |
7 | Parametrelerin aralık tahmini | [1] Sayfa 343-380, [2] Sayfa 249-274 |
8 | Parametrelerin aralık tahmini | [1] Sayfa 343-380, [2] Sayfa 249-274 |
9 | Dönemiçi sınavı | |
10 | Basit hipotezlerin test edilmesi ve normal dağılımlı kitle ortalaması için hipotez testi | [1] Sayfa 381-434, [2] Sayfa 175-245 |
11 | Güven aralıkları ve hipotez testleri arasındaki ilişkiler ve normal dağılımlı kitle varyansı için ve binom parametresi için hipotez testleri | [1] Sayfa 381-434, [2] Sayfa 175-245 |
12 | Normal dağılımlı iki kitle ortalaması ve varyansı için hipotez testleri | [1] Sayfa 381-434, [2] Sayfa 175-245 |
13 | İki binom parametresi farkı için hipotez testi ve ortalamaların test edilmesi için örneklem büyüklüğünün seçimi | [1] Sayfa 381-434, [2] Sayfa 175-245 |
14 | Parametrik olmayan hipotezler: bağımsızlık, homojenlik ve uyum testleri | [1] Sayfa 435-456 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik,Akademisyen kitabevi, Adana, 2014. |
Ders Kaynakları | [3] Paul L. MEYER, Introductory probability and statistical applications, Addison-Wesley Publishing Company, USA,1970. [4]Yılmaz Akdi, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel olasılık kültürünü pekiştirir. | |||||||||
2 | Verileri sınıflandırabilir. | |||||||||
3 | Merkezi eğilim ve değişim ölçülerini kavramak veriler verildiğinde bu değerleri bulabilir. | |||||||||
4 | Nokta tahmini kavramını Nokta tahmini kavramını anlamak ve verilen bir örneklemde bir parametre için nokta tahmini yapabilir. | |||||||||
5 | Parametreler için aralık tahmini yapabilir. | |||||||||
6 | I. ve II. tip hatayı kavrar ve uygulayabilir. | |||||||||
7 | Çeşitli parametreler için hipotez testleri yapabilir. | |||||||||
8 | Bağımsızlık ve uyum testlerini kavrar ve aradaki farkları anlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |