Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Lineer Cebir II | MAT 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRKOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRKOL, |
Dersin Yardımcıları | Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Diğer derslere temel oluşturacak olan vektör uzayları, lineer dönüşümler, özdeğer, özvektör, köşegenleştirme ve iç çarpım konularını anlatmak ve karşılacabilecek problemleri yorumlayıp çözme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Vektör uzayları, Lineer dönüşümler, Öz değerler, Öz vektörler, Köşegenleştirme, İç çarpım uzayları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir kümenin lineer bağımlı yada bağımsız olduğunu belirler. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Altuzay kavramını bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Baz ve boyut kavramlarını öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Rank kavramını anlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Bir kümenin vektör uzayı olup olmadığını, bir kümenin bir vektör uzayı için altuzay olup olmadığını belirler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Lineer bağımsızlık kavramının baz ve boyut kavramları ile ilişkisini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Koordinat vektörlerini kullanarak bir vektörü ifade eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | İç çarpım uzayının yapısını kavrar. | Anlatım, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Lineer dönüşüm kavramını bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Lineer dönüşümler ile cebirsel işlem yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
11 | Bir lineer dönüşümün çekirdek ve görüntüsünü bulur. | ||
12 | Lineer dönüşümleri matrisler ile ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
13 | Bir matrisin veya bir lineer dönüşümün özdeğer ve özvektörlerini bulur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
14 | Verilen bir matrisi köşegenleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | R^m'de Lineer Bağımlılık ve Bağımsızlık | |
2 | R^m'nin Altuzayları | |
3 | Baz ve Boyut | |
4 | Rank Kavramı | |
5 | Vektör Uzayları ve Altuzaylar | |
6 | Lineer Bağımsızlık, Baz ve Boyut | |
7 | Koordinat Vektörleri | |
8 | İç Çarpım Uzayları | |
9 | Lineer Dönüşüm Kavramı | |
10 | Lineer Dönüşümler Cebiri | |
11 | Çekirdek ve Görüntü | |
12 | Bir Lineer Dönüşümün Matrisi | |
13 | Özdeğerler ve Özvektörler | |
14 | Köşegenleştirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Stewart VENIT, Wayne BISHOP, Elementary linear algebra, McGraw Hill, Boston, 1985. |
Ders Kaynakları | 1.Basic Linear Algebra, T.S. Blyth and E. F. Robertson, Second ed. Springer. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | ||||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir kümenin lineer bağımlı yada bağımsız olduğunu belirler. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
2 | Altuzay kavramını bilir. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
3 | Baz ve boyut kavramlarını öğrenir. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
4 | Rank kavramını anlar. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
5 | Bir kümenin vektör uzayı olup olmadığını, bir kümenin bir vektör uzayı için altuzay olup olmadığını belirler. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
6 | Lineer bağımsızlık kavramının baz ve boyut kavramları ile ilişkisini bilir. | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
7 | Koordinat vektörlerini kullanarak bir vektörü ifade eder. | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
8 | İç çarpım uzayının yapısını kavrar. | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
9 | Lineer dönüşüm kavramını bilir. | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
10 | Lineer dönüşümler ile cebirsel işlem yapar. | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
11 | Bir lineer dönüşümün çekirdek ve görüntüsünü bulur. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
12 | Lineer dönüşümleri matrisler ile ilişkilendirir. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
13 | Bir matrisin veya bir lineer dönüşümün özdeğer ve özvektörlerini bulur. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 |
14 | Verilen bir matrisi köşegenleştirir. | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |