Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tekstil ve Boyama Tekniği | KIM 456 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Fizikokimya II, |
Önerilen Seçmeli Dersler | Boyarmadde Sentezi, Kimyasal Kinetik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT TEKER, |
Dersin Yardımcıları | -Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tekstil elyaf ve boyanmasının kimyasal özellikleri göz önünde bulundurarak, boyama uygulamaları hakkında bilgi vermek ve tekstil sektöründe çalışacak öğrencilerin bilgi ve iş yeteneğini arttırmak |
Dersin İçeriği | Tekstil elyafın genel özellikleri, Bitkisel elyaf, Hayvansal elyaf, Rejenere elyaf, Kimyasal elyaf, Boyama makineleri, Renklilik, Boyarmaddeler ve özellikleri, Boyama reçeteleri, pamuklu, yünlü, polyester, polyamid ve akrilik elyafın boyanması.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tekstil elyafın sınıflandırılması, tekstil ve boyama ile ilgili kavramları tanımlar. | Gösterip Yaptırma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Boyama reçetelerinin hazırlar, | Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
3 | Boyama ile ilgili hesaplamaları yapar, Tekstil materyallerini hazırladığı boyama reçetesine göre boyar. Farklı elyaf türlerinin boyanmasındaki özellikleri ayırt ederek farklı boyama yöntemlerini karşılaştırır Boyama sırasında meydana gelen problemler için çözümler üretir ve yöntemler geliştirir Boyamada, elyafın boyarmadde arasında meydana gelen etkileşimleri yorumlar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Farklı elyaf türlerinin boyanmasındaki özellikleri ayırt ederek farklı boyama yöntemlerini karşılaştırır Boyama sırasında meydana gelen problemler için çözümler üretir ve yöntemler geliştirir. Boyamada, elyafın boyarmadde arasında meydana gelen etkileşimleri yorumlar.. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tekstil Elyafın Genel Özellikleri,Bitkisel Elyaf (Pamuk) | [1] Sayfa 1-19 |
2 | Hayvansal Elyaf (Yün) | [1] Sayfa 19-26 |
3 | Keten, Kenevir, Rami,Jüt ve Koko elyaf | [1] Sayfa 27-52 |
4 | Moher, Kaşmir, Angora ve İpek | [1] Sayfa 52-58 |
5 | Doğal polimerlerden üretilen kimyasal elyaf (Rejenere Elyaf) | [1] Sayfa 59-76 |
6 | Sentetik polimerlerden üretilen kimyasal elyaf | [1] Sayfa 77-114 |
7 | Boyama Makinaları, Renklilik, Boyarmadde özellikler | [1] Sayfa 115-175 |
8 | Boyama banyosu Reçetesi ve hazırlanması | [1]Sayfa 198-210 |
9 | ARASINAV | |
10 | Pamuklu kumaş Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 215-247 |
11 | Yünlü kumaşın Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 375-403 |
12 | Polyester elyafın boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 461-489 |
13 | Polyamid elyafın boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 461-489 |
14 | Akrilik Elyafın Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 497-520 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tekstil ve Boyama Tekniği Ders notları. Murat TEKER
|
Ders Kaynakları | [1] Özcan, Y., “Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği”, Fatih Yayınevi Matbaası, 1984, İstanbul [2] Başer, İ., "Tekstil Teknolojisi" Marmara Üniversitesi Yayın No:634, 1998, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tekstil elyafın sınıflandırılması, tekstil ve boyama ile ilgili kavramları tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | |||||||
2 | Boyama reçetelerinin hazırlar, | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||||
3 | Boyama ile ilgili hesaplamaları yapar, Tekstil materyallerini hazırladığı boyama reçetesine göre boyar. Farklı elyaf türlerinin boyanmasındaki özellikleri ayırt ederek farklı boyama yöntemlerini karşılaştırır Boyama sırasında meydana gelen problemler için çözümler üretir ve yöntemler geliştirir Boyamada, elyafın boyarmadde arasında meydana gelen etkileşimleri yorumlar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | ||||
4 | Farklı elyaf türlerinin boyanmasındaki özellikleri ayırt ederek farklı boyama yöntemlerini karşılaştırır Boyama sırasında meydana gelen problemler için çözümler üretir ve yöntemler geliştirir. Boyamada, elyafın boyarmadde arasında meydana gelen etkileşimleri yorumlar.. | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Ödev | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |