Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klinik Biyokimya | KIM 475 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Biyokimya I ve Biyokimya II derslerini almış olmak tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KUDRET YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KUDRET YILDIRIM, |
Dersin Yardımcıları | Biyokimya Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere klinik biyokimyadaki konu ve yöntemleri kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Klinik biyokimya laboratuvarlarında kullanılacak numunelerin toplanması ve analiz edilmesi, numune analizini etkileyecek faktörlerin tanımlanması, enzimlerin klınık tanıda kullanılması, metabolik bozuklıukların tanımlanması, organ fonksiyon testlerinin gerçekleştirilmesi, kan çesitli vucut sıvıları ve diğer biyolojik materyallerin analizlerinin gerçekleştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Numunelerin toplanması ve yapılacak işlemleri kavrar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Analizleri etkileyecek faktörleri tanımlar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemimi kavrar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Metabolik bozuklukları tanımlar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Fonksiyon testlerini kavrar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Kan ve vücut sıvı analizlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Numune toplanması ve yapılan işlemler | |
2 | Numune toplanması ve yapılan işlemler | |
3 | Analizleri etkileyen faktörler | |
4 | Analizleri etkileyen faktörler | |
5 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemi | |
6 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemi | |
7 | Metabolizma bozuklukları | |
8 | Metabolizma bozuklukları | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Organ fonksiyon testleri | |
11 | Organ fonksiyon testleri | |
12 | Endokrinoloji | |
13 | Tümör belirteçleri ve klinik tanıdaki önemi | |
14 | Kan, vücut sıvıları ve diğer biyolojik materyallerin analizleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Mustafa ALTINIŞIK hocanın Klinik Biyokimya Ders sunumları, (https://www.mustafaaltinisik.org.uk/sunularim.asp) |
Ders Kaynakları | Bahattin Adam, Klinik Biyokimya, İlk baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Numunelerin toplanması ve yapılacak işlemleri kavrar. | 4 | 4 | ||||||||||
2 | Analizleri etkileyecek faktörleri tanımlar. | 4 | 4 | ||||||||||
3 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemimi kavrar. | 4 | 4 | ||||||||||
4 | Metabolik bozuklukları tanımlar. | 4 | 4 | ||||||||||
5 | Fonksiyon testlerini kavrar | 4 | 4 | ||||||||||
6 | Kan ve vücut sıvı analizlerini kavrar. | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Ara Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |