Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlaç Aktif Madde Sentezi | KIM 334 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Reaksiyon mekanizmaları Organik Spektroskopi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İlaç endüstrisinde çalışacak olan öğrencilerin ilaç aktif maddelerinin yapılarını tanıması, yapı-aktiflik ilişkisini ve ilaçların sınıflandırılması konusunda bilgilendirilmeleri. Yaygın olarak sentezlenen bazı ilaç aktif maddelerinin sentez yöntemlerinin incelenmesi ve sentez kademelerinde çıkabilecek problemlerin nasıl aşılacağı konusunda bilgi verilmesi |
Dersin İçeriği | İlaç aktif madde yapıları ve sınıflandırılması, Sinir ,Kalp-Damar ile Sindirim sistemine etki eden ilaçlar ve Kemoterapötik, Antibiyotik, Antifungal Antiviral ve Antikanser İlaçlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapılarını tanır | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İlaçları sınıflandırır | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
4 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapıları ve sınıflandırılması | [1] Sayfa 1-9 |
2 | Sinir sistemine etkieden ilaçlar; Dopamin ve Kamazepam Sentezi | [1] Sayfa 198-200, 262-265 |
3 | Promazin ve Doksepin Sentezi | [1] Sayfa 280-293, 310-324 |
4 | Kalp-Damar sistemine etki eden ilaçlar; Teofilin Sentezi | [2] Sayfa 798-800, 811-820 |
5 | Amiodaron ve Nifedipin | [2] Sayfa 959-964, 970-973 |
6 | Sindirim sistemine etki eden ilaçlar; Ranitidin ve Trimetobenzamid Sentezi | 2] Sayfa 974-987 |
7 | Emodin ve Kodein Sentezi | [2] Sayfa 1015-1019 |
8 | Kemoterapötik ilaçlar; Nüfiroksin ve Tiyofuraden Sentezi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Antibiyotik ilaçlar; Penisilin Sentezi | [2] Sayfa 1073-1091 |
11 | Antifungal ilaçlar; Klotrimazol Sentezi | [2] Sayfa 1156-1166 |
12 | Antiviral İlaçlar ; Trifluridin Sentezi | [2] Sayfa 1174-1179 |
13 | Antikanser İlaçlar; Mitomisin Sentezi | 2] Sayfa 1209-1211 |
14 | Prazikuantel Sentezi | [2] Sayfa 1269-1274 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aktif madde sentezi ve mekanizmalarını içeren kaynak her ders esnasında dağıtılmaktadır |
Ders Kaynakları | 1. AKGÜN; H., BALKAN, A., BİLGİN, A.A., Farmasötik Kimya, Irmak Matbaası, Ankara, 2000. 2. Nicolaou, K. C. ve Sorensen, E. J., Classics in Total Synthesis, VCH, 1996. 3. SCI kapsamında yayınlanmış ilaç aktif madde sentezi içeren güncel yayınlar.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapılarını tanır | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 |
2 | İlaçları sınıflandırır | ||||||||||||
3 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | ||||||||||||
4 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,16 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |