Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Kimya | KIM 407 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH BULUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH BULUT, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kimyanın temel birleşme kanunları ve kimyasal reaksiyonlara ait fizikokimyasal prensiplerin endüstriyel boyutta değişik maddelerin üretim proseslerine uygulanışını öğretmek. Endüstrinin değişik alanlarından örnekler sunarak, önemli bazı endüstriyel maddeleri çeşitli özellikleriyle tanıtmak ve bu maddelerin üretim prosesleri konusunda temel bilgileri vermek. Bu bağlamda madde balansı hesaplamalarını yapabilme ve endüstride karşılaşabileceği farklı prosesleri analiz edebilme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Endüstriyel kimyanın temel prensipleri, donanımları, proses tipleri ve çalışma kademeleri; Tuz ve çeşitli sodyum bileşikleri; Klor-alkali endüstrileri; Elektrolitik endüstriler; Elektrotermik endüstriler; Fosfor endüstrileri; Kükürt ve sülfat asidi endüstrileri; Azot endüstrileri. Yağlar ve yağ endüstrisi; Sabun ve deterjan endüstrileri; Şeker ve nişasta endüstrileri; Selüloz ve kâğıt endüstrileri; Deri endüstrisi; Petrol ve petrokimya endüstrileri; Polimer endüstrileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyanın temel prensiplerini endüstriyel boyuta uyarlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Endüstride karşılaşılan farklı bir prosesin donanımlarını açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Endüstriyel proseslerin çevre etkilerini değerlendirebilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Endüstriyel bir üretim prosesinin kalite denetimini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Endüstriyel proseslerin verimlilik koşullarını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Bir endüstriyel prosesi başka benzer proseslerle karşılaştırabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
7 | Bilinen prosesler yardımıyla yeni prosesler tasarlayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endüstriyel reaksiyonlarının incelenmesi ve proses tipleri | [1] Sayfa 1-9 |
2 | Tuz ve çeşitli sodyum bileşikleri | [1] Sayfa 10-27 |
3 | Klor-alkali endüstrileri | [1] Sayfa 28-51 |
4 | Elektrolitik ve elektrotermik endüstriler | [1] Sayfa 52-75 |
5 | Fosfor endüstrileri | [1] Sayfa 76-91 |
6 | Kükürt ve sülfat asidi endüstrileri | [1] Sayfa 92-107 |
7 | Azot endüstrileri | [1] Sayfa 108-130 |
8 | ARASINAV | |
9 | Yağlar ve yağ endüstrileri | [1] Sayfa 131-160 |
10 | Sabun ve deterjan endüstrileri | [1] Sayfa 161-174 |
11 | Nişasta ve selüloz endüstrileri | [1] Sayfa 175-209 |
12 | Deri endüstrisi | [1] Sayfa 210-227 |
13 | Petrol ve Petrokimya Endüstrileri | [1] Sayfa 228-253 |
14 | Polimer endüstrileri | [1] Sayfa 254-278 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] AYDIN, A.O., KARADENİZ, K., Endüstriye Kimya Ders Notları, SAÜ Fen Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 2019. |
Ders Kaynakları | [2] ÇATALTAŞ, İ., Kimyasal Proses Endüstrileri I ve II, İnkılap Yayınevi, İstanbul, 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | ||||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | ||||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyanın temel prensiplerini endüstriyel boyuta uyarlayabilir. | ||||||||||||
2 | Endüstride karşılaşılan farklı bir prosesin donanımlarını açıklar. | ||||||||||||
3 | Endüstriyel proseslerin çevre etkilerini değerlendirebilir. | ||||||||||||
4 | Endüstriyel bir üretim prosesinin kalite denetimini açıklayabilir. | ||||||||||||
5 | Endüstriyel proseslerin verimlilik koşullarını değerlendirebilir. | ||||||||||||
6 | Bir endüstriyel prosesi başka benzer proseslerle karşılaştırabilir. | ||||||||||||
7 | Bilinen prosesler yardımıyla yeni prosesler tasarlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |