Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Katıhal Fiziği | FIZ 306 | 6 | 3 + 2 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik-1, Fizik-2, |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yarıiletken Fiziği, Örgü Titreşimleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ÇORUH |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ ÇORUH, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği ve Genel Fizik araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrenciyi katıların simetrisi ve kristal yapıları hakkında bilgilendirmek, X-ışınları kırınımı, kristalin bağlanma enerjisi, kristallerin titreşim özellikleri ve termal özellikleri ile katıların bant yapısı hakkında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluklar, Kristal yapı ve örgü, Kristal bağlanması, X-ışınları kırınımı, Ters örgü, Örgü titreşimleri, Isısal genleşme, Fonon İstatistiği, Isı sığası teorileri, Metallerin klasik elektron teorisi, Serbest elektron teorisi kuantum modeli
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Katıları atomik dizilişlerine göre sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kristal yapı tayininde X ışını sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Maddeleri atomik bağlanmalarına göre sınıflandırır ve karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kristallerde genleşme ve termal iletkenlik mekanizmalarını bilir ve diğer | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Isı sığası teorilerini bilir, benzer ve farklı yönlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Metallerde elektriksel iletkenlik mekanizmalarını bilir ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Metallerde yük taşıyıcılarının nitelikleri tayin eder ve diğer malzemelerle | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Katılarda enerji bantlarının oluşumunu bilir ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kristal simetrisi ve örgü | [1] Sayfa 1-20 |
2 | Basit kristal yapılar | [1] Sayfa 21-40 |
3 | Ters örgü ve X ışınları kırınımı | [1] Sayfa 21-40 |
4 | Kristalde bağlanma | [1] Sayfa 41-62 |
5 | Örgü titreşimleri | [1] Sayfa 63-76 |
6 | Örgü titreşimleri | [1] Sayfa 63-76 |
7 | Termal genleşme ve termal iletkenlik | [1] Sayfa 77-96 |
8 | Isı sığası teorileri | [1] Sayfa 77-96 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Metallerin klasik elektron teorisi | [1] Sayfa 97-120 |
11 | Serbest elektron teorisi kuantum modeli | [1] Sayfa 97-120 |
12 | Enerji bantları | [1] Sayfa 121-138 |
13 | Fermi-Dirac istatistiği, elektriksel iletkenlik ve hall olayı | [1] Sayfa 165-181 |
14 | Katılarda elektromanyetik dalgalar | [1] Sayfa 219-234 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi Ders notu Sabis/Dokumanlar kısmında paylaşılmaktadır. Katıhal Fiziği, Fevzi Köksal, Rahmi Köseoğlu; Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN:978-605-320-186-1 kitabı da ders notu olarak kullanılabilir |
Ders Kaynakları | [1] Katıhal Fiziği, Fevzi Köksal, Rahmi Köseoğlu; Nobel Akademik Yayıncılık, ISBN:978-605-320-186-1 [2] Kittel, C. Katıhal Fiziğine Giriş, çev. B. Karaoğlu, Güven Yay., 1996, İstanbul [3] Hook, J. R., Hall, H. E., Katıhal Fiziği (KF) çev. Köksal F., Altunbaş R., Dinçer M., Başaran E., Literatür Yay., 1999, İstanbul
|
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 1. hafta | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Katıları atomik dizilişlerine göre sınıflandırabilir | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 | 4 | 4 |
2 | Kristal yapı tayininde X ışını sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 |
3 | Maddeleri atomik bağlanmalarına göre sınıflandırır ve karşılaştırır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 |
4 | Kristallerde genleşme ve termal iletkenlik mekanizmalarını bilir ve diğer | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 |
5 | Isı sığası teorilerini bilir, benzer ve farklı yönlerini analiz eder. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 |
6 | Metallerde elektriksel iletkenlik mekanizmalarını bilir ve yorumlar. | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 |
7 | Metallerde yük taşıyıcılarının nitelikleri tayin eder ve diğer malzemelerle | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 |
8 | Katılarda enerji bantlarının oluşumunu bilir ve analiz eder. | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 1 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|