Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektromanyetik Teori | FIZ 305 | 5 | 3 + 2 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik II dersinin alınmış olması gerekir. Fizikte Matematik Yöntemler dersinin alınıyor/alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektrik ve manyetik alanlar ile ilgili temel kavramları kavratmak, farklı potansiyel hesaplama teknikleri hakkında fikir vermek. |
Dersin İçeriği | Vektör Analizi, Elektrostatik, Potansiyel Hesap Teknikleri, Dielektrik Ortamlar, Magnetostatik, Magnetik Ortamlar, Elektrodinamik |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektrik ve Manyetik alanlarla ilgili problemlerde kullanılan matematiksel yöntemleri belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Elektrostatik alan, iş ve elektrostatik enerji ile ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Potansiyel hesaplama tekniklerini tayin eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Dielektrik ortamlar ve bunların özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Magnetostatik ile ilgili kavramları(magnetik alan, magnetik vektör potansiyeli ve dipol momentleri) yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Elektrodinamik ile ilgili kavramları(elektromotor kuvveti, Faraday yasası ve Maxwell denklemleri) yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vektör cebiri, Diferansiyel hesap; İntegral hesap, Küresel koordinatlar | [1] Sayfa 5-34 |
2 | Silindirik koordinatlar, Dirac-Delta fonksiyonu; Elektrostatik alan, Sürekli yük dağılımları, Elektrostatik alanın diverjansı, Gauss Yasasına giriş | [1] Sayfa 35-53 |
3 | Gauss Yasasının uygulamaları, Elektrostatik alanın rotasyoneli, Elektrik potansiyeli kavramına giriş; Yerel bir yük dağılımının potansiyeli, Elektrostatik sınır koşulları | [1] Sayfa 54-69 |
4 | İş ve elektrostatik enerji, İletkenlerin temel özellikleri; İletkenler, Kapasitörler | [1] Sayfa 70-84 |
5 | Laplace denklemi, Tek çözüm teoremleri; Görüntü yöntemi | [1] Sayfa 85-95 |
6 | Değişken ayırımı metodu, Kartezyen koordinatlar; Küresel koordinatlar | [1] Sayfa 96-111 |
7 | Multipol açılımı; Polarizasyon, Polarize olmuş bir cismin elektrik alanı | [1] Sayfa 112-129 |
8 | Dielektrik içinde elektrik alan, Elektrik deplasman vektörü; Dielektrik sistemlerde enerji | [1] Sayfa 130-150 |
9 | ARASINAV | |
10 | Magnetik kuvvet, Biot-Savart Yasası; Magnetik alanın diverjans ve rotasyoneli | [1] Sayfa 151-166 |
11 | Amper Yasası uygulamaları; Magnetik vektör potansiyel, Magnetostatik sınır koşulları | [1] Sayfa 167-180 |
12 | Magnetik dipol momenti; Magnetizasyon, Bağlı akımlar | [1] Sayfa 181-197 |
13 | Madde içinde magnetik alan; Elektromotor kuvvet, Hareket kaynaklı emk | [1] Sayfa 198-219 |
14 | Faraday Yasası, İndüktans; Magnetik alanda enerji, Maxwell denklemleri | [1] Sayfa 220-241 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Griffiths, D.J., Elektromagnetik Teori, 2. Basım Çevirisi, Çev: Karaoğlu Bekir, Arte BilgiTek Yay., 1996, İstanbul |
Ders Kaynakları | [2] Pollack G. and Stump D., Elektromanyetik Teori, Çeviri: Şemsettin Türköz, Z.Zekeriya Aydın, Mehmet Zengin, 2004, Gazi Kitapevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektrik ve Manyetik alanlarla ilgili problemlerde kullanılan matematiksel yöntemleri belirtir. | |||||||||||
2 | Elektrostatik alan, iş ve elektrostatik enerji ile ilgili problemleri çözer. | |||||||||||
3 | Potansiyel hesaplama tekniklerini tayin eder. | |||||||||||
4 | Dielektrik ortamlar ve bunların özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
5 | Magnetostatik ile ilgili kavramları(magnetik alan, magnetik vektör potansiyeli ve dipol momentleri) yorumlar. | |||||||||||
6 | Elektrodinamik ile ilgili kavramları(elektromotor kuvveti, Faraday yasası ve Maxwell denklemleri) yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 370 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |