Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizik Laboratuarı Vıı | FIZ 405 | 7 | 0 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Modern Fizik, Çekirdek Fiziği ve Atom ve Molekül Fiziği derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Modern Fizik, Çekirdek Fiziği ile Atom ve Molekül Fiziği derslerinde edindikleri teorik bilgileri deneysel olarak pekiştirmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Mesleki Etik İlkeler ve Sorumluluklar, Radyoaktif Uzaklık Kanunu ve Gama veya beta ışınlarının soğurulması, Beta spektroskopisi, Yarıömür ve radyoaktif denge, Franck-Hertz deneyi, Balmer serisi ve Rydberg sabitinin bulunması, İki elektronlu ve çok elektronlu sistemlerin atomik spektrumu: He, Hg, Işığın tanecik ve dalga doğası |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Franck-Hertz deney setinden yararlanarak uyarılma enerji seviyelerini hesaplar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
2 | Hidrojen atomu Balmer serisinin deneysel dalgaboyunu bulur. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
3 | Hidrojen atomu Balmer serisinin enerji seviyelerini hesaplar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
4 | Deney sonuçlarından yararlanarak Rydberg sabitini bulur. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
5 | Çok elektronlu atomların görünür bölgedeki atomik spektrumlarını yorumlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
6 | Radyoaktif uzaklık yasasını açıklar ve radyoaktif parçacıkların soğurulmasını deney yaparak gözlemler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
7 | Beta - ve Beta + bozunum reaksiyonlarını kısaca açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
8 | 22Na ve 90Sr çekirdeklerinin beta spektrumlarını elde eder, çizdiği spektrumun analizini yapar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
9 | Radyoaktif bozunma kanunu, ortalama ömür, yarı ömür ve bozunum sabiti gibi kavramları tanımlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
10 | Özel bir sıvı kullanarak ayrıştırma yöntemiyle 137Cs izotop üretecinden 137mBa yavru çekirdeğini elde eder. | Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
11 | 137mBa çekirdeğinin bozunma sabitini ve yarılanma süresini deney yaparak bulur ve gerçek değerleriyle karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
12 | Geiger-Müller sayacının çalışma prensibini öğrenir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
13 | Radyoaktif bozunma kanununda radyoaktif çekirdek sayısının (N) zamana göre üstel (exponensiyel) olarak değiştiğini gözlemler. | Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
14 | Milikan´ın yağ damlası deney setini kullanarak elektronun yükünü ölçer. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
15 | Fotoelektrik olaydan yararlanarak ışığın dalga ve tanecik doğasını inceler, Planck sabitini hesaplar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarda Uyulması Gereken Kurallar ile İş Sağlığı ve Güvenliği Esasları, Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumlar | [1] Ders Notları |
2 | Milikan´ın Yağ Damlası | [1] 6-15 |
3 | Balmer Serisi ve Rydberg Sabitinin Bulunması | [1] 16-23 |
4 | Balmer Serisi ve Rydberg Sabitinin Bulunması | [1] 16-23 |
5 | İki Elektronlu Sistemlerin Atomik Spektrumu (He) | [1] 24-31 |
6 | Çok Elektronlu Sistemlerin Atomik Spektrumu (Hg) | [1] 24-31 |
7 | Franck-Hertz Deneyi | [1] 32-41 |
8 | Kuantum Modeline Göre Işığın Dalga Doğası | [1] 42-49 |
9 | ARASINAV | |
10 | Fotoelektrik Olaydan Yararlanarak Planck Sabitinin Hesaplanması | [1] 50-53 |
11 | Yarı Ömür ve Radyoaktif Denge | [1] 54-63 |
12 | Beta Spektroskopisi | [1] 64-70 |
13 | Uzaklık Kanunu ve Gama veya Beta Işınlarının Soğurulması | [1] 71-80 |
14 | Uzaklık Kanunu ve Gama veya Beta Işınlarının Soğurulması | [1] 71-80 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Sakarya Üniversitesi Fizik Bölümü Fizik laboratuarı-7 Föyü |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Franck-Hertz deney setinden yararlanarak uyarılma enerji seviyelerini hesaplar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
2 | Hidrojen atomu Balmer serisinin deneysel dalgaboyunu bulur. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
3 | Hidrojen atomu Balmer serisinin enerji seviyelerini hesaplar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
4 | Deney sonuçlarından yararlanarak Rydberg sabitini bulur. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
5 | Çok elektronlu atomların görünür bölgedeki atomik spektrumlarını yorumlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
6 | Radyoaktif uzaklık yasasını açıklar ve radyoaktif parçacıkların soğurulmasını deney yaparak gözlemler. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
7 | Beta - ve Beta + bozunum reaksiyonlarını kısaca açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
8 | 22Na ve 90Sr çekirdeklerinin beta spektrumlarını elde eder, çizdiği spektrumun analizini yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
9 | Radyoaktif bozunma kanunu, ortalama ömür, yarı ömür ve bozunum sabiti gibi kavramları tanımlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
10 | Özel bir sıvı kullanarak ayrıştırma yöntemiyle 137Cs izotop üretecinden 137mBa yavru çekirdeğini elde eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
11 | 137mBa çekirdeğinin bozunma sabitini ve yarılanma süresini deney yaparak bulur ve gerçek değerleriyle karşılaştırır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
12 | Geiger-Müller sayacının çalışma prensibini öğrenir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
13 | Radyoaktif bozunma kanununda radyoaktif çekirdek sayısının (N) zamana göre üstel (exponensiyel) olarak değiştiğini gözlemler. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
14 | Milikan´ın yağ damlası deney setini kullanarak elektronun yükünü ölçer. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
15 | Fotoelektrik olaydan yararlanarak ışığın dalga ve tanecik doğasını inceler, Planck sabitini hesaplar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |