Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Reaktör Fiziği | FIZ 409 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Çekirdek Fiziği dersinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRE TABAR, |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik Anabilim dalı araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin nükleer enerji ve nükleer reaktörler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Çekirdek fiziğinin esasları, Nötron fiziğinin esasları, Nötronların yavaşlatılması, Termal nötronların özellikleri, Çekirdek Bölünmesi (Fisyon), Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri, Homojen reaktörlerde kritiklik, Bir gruplu reaktör hesapları, Heterojen Reaktörler, Sonsuz çoğalma katsayısı, minimum kritik boyut, Reaktör kontrolü, Nükleer Reaktörlerin yapısı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çekirdek fiziğinin temel esaslarından bir kaçını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Nükleer enerjinin esaslarını belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Nükleer reaktörler hakkındaki temel kavram ve bilgileri verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
4 | Nükleer reaktör çeşitlerini ve birkaçının çalışma prensiplerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
5 | Nötron fiziğinin esaslarını sıralar ve kısaca açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Termal nötronların özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Çekirdek bölünmesi Fisyon olayının mekanizmasını izah eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
8 | Nükleer reaktörlerin yapısal özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, | |
9 | Güç reaktörlerini sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çekidek fiziğinin esasları | [1] Sayfa 1-24 |
2 | Nötron fiziğinin esasları, | [1] Sayfa25-33 |
3 | Nötronların yavaşlatılması | [1] Sayfa34-45 |
4 | Termal nötronların özellikleri | [1] Sayfa 46-52 |
5 | Çekirdek Bölünmesi (Fisyon) | [1] Sayfa 53-61 |
6 | Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri | [1] Sayfa 62-74 |
7 | Homojen reaktörlerde kritiklik | [1] Sayfa 75-85 |
8 | Bir gruplu reaktör hesapları | [1] Sayfa 85-102 |
9 | ARASINAV | |
10 | Heterojen Reaktörler | [1] Sayfa 103-111 |
11 | Sonsuz çoğalma katsayısı, minimum kritik boyut | [1] Sayfa 112-118 |
12 | Reaktör kontrolü | [1] Sayfa 157-177 |
13 | Nükleer Reaktörlerin yapısı | [1] Sayfa 178-195 |
14 | Uygulama Problemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Prof. Dr. Nejat AYBERS, Prof. Dr. Ahmet BAYÜLKEN, Nükleer Reaktör Mühendisliği-I Temel Bilgiler, İTÜ Gümüşsuyu, 1990 |
Ders Kaynakları | [2] Doç. Dr. Gürcü Gürcan YÜLEK, Nükleer Enerji ve Çevre, SEK Yayınları, 1994. [3] John R. Lamarsh, Introduction to Nuclear Reactor Theory, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1966. [4] Fehime BAYVAS, Radyoaktivite, Radyasyon ve Nükleer Enerji, MEB Yayını, 1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çekirdek fiziğinin temel esaslarından bir kaçını açıklar. | |||||||||||
2 | Nükleer enerjinin esaslarını belirtir. | |||||||||||
3 | Nükleer reaktörler hakkındaki temel kavram ve bilgileri verir. | |||||||||||
4 | Nükleer reaktör çeşitlerini ve birkaçının çalışma prensiplerini sıralar. | |||||||||||
5 | Nötron fiziğinin esaslarını sıralar ve kısaca açıklar. | |||||||||||
6 | Termal nötronların özelliklerini anlatır. | |||||||||||
7 | Çekirdek bölünmesi Fisyon olayının mekanizmasını izah eder. | |||||||||||
8 | Nükleer reaktörlerin yapısal özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | |||||||||||
9 | Güç reaktörlerini sınıflandırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |