Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Süperiletkenlik | FIZ 439 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Kuantum Mekaniği dersinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araş. Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Süperiletkenliğe ait temel bilgilerin verilmesi ve farklı süperiletkenlerin mekanizmalarının kavratılması |
Dersin İçeriği | Süperiletkenliğin ortaya çıkışı, Süperiletkenliğin termodinamiği, Entropi, London denklemleri, Süperiletkenlerin lokal olmayan elektrodinamiği, Girzburg-Landau teorisi ve II. Tip süperiletkenler, Manyetik akının kuantumlanması, Kritik durum-Bean modeli, Süperiletkenliğin elektron-fonon mekanizması, BCS Teorisi, Eliashberg teorisi, Josephson olayı, Yüksek sıcaklık süperiletkenleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Süperiletkenliğin tarihsel gelişimi ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Süperiletkenleri manyetik alandaki davranışlarına göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Süperiletkenlerin termodinamiği tartışır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | I. ve II. London denklemlerini elde eder ve yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | II. London denkleminden yararlanarak manyetik alanın nüfuz etme derinliği analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Süperiletkenlerin özdirencini ana hatlarıyla tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
7 | Cooper çiftlerinin oluşumu detaylı biçimde inceler ve örneklerle açıklar. | Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Süperiletkenliğe ait temel bilgiler | [1] Sayfa 1-8 |
2 | London Denklemleri | [1] Sayfa 9-16 |
3 | Ginzburg-Landau Teorisi ve II Tip Süperiletkenler | [1] Sayfa 17-50 |
4 | Ginzburg-Landau Teorisi ve II Tip Süperiletkenler | [1] Sayfa 17-50 |
5 | Elektron-fonon etkileşimleri | [1] Sayfa 51-85 |
6 | Elektron-fonon etkileşimleri | [1] Sayfa 51-85 |
7 | Josephson Olayı | [1] Sayfa 87-115 |
8 | Josephson Olayı | [1] Sayfa 87-115 |
9 | ARASINAV | |
10 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori | [1] Sayfa 119-147 |
11 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori | [1] Sayfa 119-147 |
12 | Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori | [1] Sayfa 119-147 |
13 | Süperiletkenliğin Uygulama Alanları | |
14 | Süperiletkenliğin Uygulama Alanları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Askerzade, I., Süperiletkenlik Fiziğine Giriş, Gazi Kit., Ankara, 2005. |
Ders Kaynakları | [2] Süperiletkenliğe Giriş ve Yüksek Tc Materyalleri, P. Cryot ve D. Pavuna |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Süperiletkenliğin tarihsel gelişimi ana hatlarıyla belirtir. | |||||||||||
2 | Süperiletkenleri manyetik alandaki davranışlarına göre sınıflandırır. | |||||||||||
3 | Süperiletkenlerin termodinamiği tartışır. | |||||||||||
4 | I. ve II. London denklemlerini elde eder ve yorumlar. | |||||||||||
5 | II. London denkleminden yararlanarak manyetik alanın nüfuz etme derinliği analiz eder. | |||||||||||
6 | Süperiletkenlerin özdirencini ana hatlarıyla tartışır. | |||||||||||
7 | Cooper çiftlerinin oluşumu detaylı biçimde inceler ve örneklerle açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |