Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Süperiletkenlik FIZ 439 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Kuantum Mekaniği dersinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ,
Dersin Yardımcıları

Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araş. Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Süperiletkenliğe ait temel bilgilerin verilmesi ve farklı süperiletkenlerin mekanizmalarının kavratılması

Dersin İçeriği

Süperiletkenliğin ortaya çıkışı, Süperiletkenliğin termodinamiği, Entropi, London denklemleri, Süperiletkenlerin lokal olmayan elektrodinamiği, Girzburg-Landau teorisi ve II. Tip süperiletkenler, Manyetik akının kuantumlanması, Kritik durum-Bean modeli, Süperiletkenliğin elektron-fonon mekanizması, BCS Teorisi, Eliashberg teorisi, Josephson olayı, Yüksek sıcaklık süperiletkenleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Süperiletkenliğin tarihsel gelişimi ana hatlarıyla belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Süperiletkenleri manyetik alandaki davranışlarına göre sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 Süperiletkenlerin termodinamiği tartışır. Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 I. ve II. London denklemlerini elde eder ve yorumlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 II. London denkleminden yararlanarak manyetik alanın nüfuz etme derinliği analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Süperiletkenlerin özdirencini ana hatlarıyla tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
7 Cooper çiftlerinin oluşumu detaylı biçimde inceler ve örneklerle açıklar. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Süperiletkenliğe ait temel bilgiler [1] Sayfa 1-8
2 London Denklemleri [1] Sayfa 9-16
3 Ginzburg-Landau Teorisi ve II Tip Süperiletkenler [1] Sayfa 17-50
4 Ginzburg-Landau Teorisi ve II Tip Süperiletkenler [1] Sayfa 17-50
5 Elektron-fonon etkileşimleri [1] Sayfa 51-85
6 Elektron-fonon etkileşimleri [1] Sayfa 51-85
7 Josephson Olayı [1] Sayfa 87-115
8 Josephson Olayı [1] Sayfa 87-115
9 ARASINAV
10 Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori [1] Sayfa 119-147
11 Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori [1] Sayfa 119-147
12 Yüksek Sıcaklık Süperiletkenlikleri: Deney ve Teori [1] Sayfa 119-147
13 Süperiletkenliğin Uygulama Alanları
14 Süperiletkenliğin Uygulama Alanları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Askerzade, I., Süperiletkenlik Fiziğine Giriş, Gazi Kit., Ankara, 2005.

Ders Kaynakları

[2] Süperiletkenliğe Giriş ve Yüksek Tc Materyalleri, P. Cryot ve D. Pavuna
[3] Süperiletkenler Fiziği, P. Müller ve A.V. Ustinov,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Süperiletkenliğin tarihsel gelişimi ana hatlarıyla belirtir.
2 Süperiletkenleri manyetik alandaki davranışlarına göre sınıflandırır.
3 Süperiletkenlerin termodinamiği tartışır.
4 I. ve II. London denklemlerini elde eder ve yorumlar.
5 II. London denkleminden yararlanarak manyetik alanın nüfuz etme derinliği analiz eder.
6 Süperiletkenlerin özdirencini ana hatlarıyla tartışır.
7 Cooper çiftlerinin oluşumu detaylı biçimde inceler ve örneklerle açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 9 9
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5