Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Maddenin Manyetik ve Dielektrik Özellikleri FIZ 437 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Katıhal Fiziği ve Kuantum Mekaniği derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ,
Dersin Yardımcıları Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrenciler katılardaki optiksel süreçler, Dielektrik ve Ferroelektrikler, Diamagnetizma ve Paramagnetizma, Ferromagnetizma ve Antiferromagnetizma ve Magnetik rezonans hakkında gerekli bilgi verilerek öğrenciyi teknolojik ve bilimsel ön bilgi ile donatmak.
Dersin İçeriği Katıların optik özellikleri, Dielektrik ve Ferroelektrikler, Diyamagnetizma ve Paramagnetizma, Langevin Diyamagnetizması, Paramagnetizma, İzotropik manyetizma kaybı ile soğutma.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Maxwell Denklemlerini türetir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 İndüklenmiş veya indüklenmemiş ortamda dielektrik sabitini türetir. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 İyonik kristallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimlerini türetir. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik malzemeleri tanımlar. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Öğrendiklerini teknolojiye uygular. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Paramanyetizma [1] Sayfa 200-203
2 İletkenlerin elektron paramanyetizması [1] Sayfa 208-211
3 Diyamanyetizma ve manyetik alanda momentum [1] Sayfa 211-213
4 İndüklenen akımlarla perdeleme ve diyamanyetik alınganlık [1] Sayfa 213-217
5 Manyetik düzen ve değiş-tokuş etkileşmesi [1] Sayfa 219-221
6 Ferromanyetizma [1] Sayfa 221-229
7 Antiferromanyetizmanın Neel modeli [1] Sayfa 229-232
8 Spin dalgaları [1] Sayfa 232-239
9 ARASINAV
10 Diğer manyetik düzen tipleri [1] Sayfa 239-245
11 Ferromanyetik bölgeler [1] Sayfa 246-251
12 Dielektrikler [1] Sayfa 253-265
13 İyonik kritallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimleri [1] Sayfa 265-271
14 Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik [1] Sayfa 271-277
Kaynaklar
Ders Notu [1] J.R. HOOK, H. E. HALL, Katıhal Fiziği Çev. Prof. Dr. F. Köksal, Prof. Dr. M. Altunbaş, Prof. Dr. M. Dinçer ve Prof. Dr. E. Başaran 1998
Ders Kaynakları [2] Kittel, C. Katıhal Fiziğine Giriş, çev. B. Karaoğlu, Güven Yay., 1996, İstanbul.
[3] Kittel, C., Quantum Theory of Solids John Wiley&Sons Pub., 1987, New York.
[4] OReilly E., Quantum Theory of Solids, Taylor&Francis Pub., 2002, New York.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Maxwell Denklemlerini türetir.
2 İndüklenmiş veya indüklenmemiş ortamda dielektrik sabitini türetir.
3 İyonik kristallerin dielektrik sabiti ve örgü titreşimlerini türetir.
4 Payroelektrik malzemeler ve Piezoelektrik malzemeleri tanımlar.
5 Öğrendiklerini teknolojiye uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5