Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Moleküler Farmakoloji | BIY 336 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ESRA YILDIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere farmakoloji bilimi ile ilgili temel bilgi vermek, farmakokinetik/farmakodinamik açıdan ilaç-reseptör ilişkisini moleküler ve hücresel seviyede öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Hücrenin yapısını, organellerini ve diğer subsellüler yapıları etkileyen ilaçları, kimyasalların ve ilaçların hangi yolaklarla hücredeki moleküler düzeye etki ettiği, sinyal transdükleme sistemleri, iyon kanalları ve moleküler iyon pompaları konularını içermektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farmakolojiyi moleküler düzeyde anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını, ilaç metabolizmasını ve yolaklarını öğrenerek yeni ilaç dizaynı konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
3 | İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Moleküler düzeyde ilaç etki mekanizmalarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojiye ve ilaç hedeflerine giriş | |
2 | Kalitatif ve kantitatif ilaç-reseptör etkileşimleri | |
3 | G protein etkileşimli reseptörler | |
4 | Reseptör izolasyon ve reseptör klonlama çalışmaları | |
5 | İyon kanalları, enzimler, iyon pompaları, moleküler düzeyde ilaç etki mekanizmaları | |
6 | Taşıyıcı proteinler | |
7 | İlaç metabolizması | |
8 | Farmakogenetik | |
9 | Ara sınav | |
10 | Moleküler sinyalizasyon ve sinyal kompleksleri | |
11 | Sinyal transdükleme sistemleri | |
12 | Farmakolojide kullanılan başlıca moleküler biyolojik ve biyokimyasal araştırma yöntemleri | |
13 | Klinik yeni ilaç geliştirilmesi ve ilaç testleri metodolojisi | |
14 | İlaç adayı olabilecek kimyasal maddelerin canlı sistemler üzerinde farmakolojik profillerinin, epidemiyolojik ve klinik yönden araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dickenson, J., Freeman, F., Mills, C. L., Thode, C., & Sivasubramaniam, S. (2012). Molecular pharmacology: from DNA to drug discovery. John Wiley & Sons. Clementi, F., & Fumagalli, G. (Eds.). (2015). General and molecular pharmacology: principles of drug action. John Wiley & Sons. |
Ders Kaynakları | Dickenson, J., Freeman, F., Mills, C. L., Thode, C., & Sivasubramaniam, S. (2012). Molecular pharmacology: from DNA to drug discovery. John Wiley & Sons. Clementi, F., & Fumagalli, G. (Eds.). (2015). General and molecular pharmacology: principles of drug action. John Wiley & Sons. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | ||||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Farmakolojiyi moleküler düzeyde anlar. | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 0 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | Farmakokinetik ve farmakodinamik kavramlarını, ilaç metabolizmasını ve yolaklarını öğrenerek yeni ilaç dizaynı konusunda bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 0 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3 | İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 0 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4 | Moleküler düzeyde ilaç etki mekanizmalarını öğrenir. | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 0 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |