Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teratoloji | BIY 430 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Canlı gelişiminde etkili yabancı ajanları ve etkilerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Teratoloji, malformasyon, morfogenez, teratolojik ajanlar ve etkileri, mutajenler ve etki mekanizmaları, teratolojik tetkikler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teratojen, Teratojenezis ve teratoloji kavramlarını anlayabilme. | Anlatım, | |
2 | Fiziksel ve kimyasal ajanların terarojenik etkilerinin kavrayabilme. | Anlatım, | |
3 | Bakteri ve virüslerin teratolojik etkilerinin kavrayabilme. | Anlatım, | |
4 | Mutajenler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
5 | Teratojenleri tetkik etme yetenekleri kazanır. | Anlatım, | |
6 | Teratojenlerin neden olduğu doğum öncesi gelişim anormalliklerini öğrenebilme. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teratoloji Kavramı | |
2 | Malformasyon Kavramı | |
3 | Konjenital Malformasyon ve Teratolojik Malformasyonların Ayrımı | |
4 | Gen Regulasyon Mekanizmaları | |
5 | Normal Embriyonel Gelişimi Etkileyen Faktörler | |
6 | Morfogenezde Çeşitli Mekanizmalar | |
7 | Teratolojik Ajanlar ve Etki Mekanizmaları | |
8 | Teratolojik Ajanlar ve Etki Mekanizmaları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kromozom Anomalilerinde Fenotip, Genotip İlişkileri | |
11 | Mutagenez ve Teratogenez Arasındaki Farklar | |
12 | Çeşitli Mutasyonların Oluş Mekanizmaları | |
13 | Genel Teratolojik Tetkikler | |
14 | Genel Teratolojik Tetkikler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ronan R. O´Rahilly, Fabiola Miller, Human Embryology & Teratology, Wiley-Liss; 2001 |
Ders Kaynakları | Erdoğan Cireli, Gebelikte kullanılan ilaç ve diğer maddelerin teratojenik etkileri, Ege Üniversitesi, 1986 Prof.Dr. Turgay Atasü, Prof.Dr. Fahri Öçer, Gebelikte Fetusa ve Yenidoğana Zararlı Etkenler, Nobel Tip Kitabevi, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | ||||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | ||||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | ||||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | ||||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | ||||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | ||||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | ||||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | ||||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | ||||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | ||||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | ||||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teratojen, Teratojenezis ve teratoloji kavramlarını anlayabilme. | |||||||||||||
2 | Fiziksel ve kimyasal ajanların terarojenik etkilerinin kavrayabilme. | |||||||||||||
3 | Bakteri ve virüslerin teratolojik etkilerinin kavrayabilme. | |||||||||||||
4 | Mutajenler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
5 | Teratojenleri tetkik etme yetenekleri kazanır. | |||||||||||||
6 | Teratojenlerin neden olduğu doğum öncesi gelişim anormalliklerini öğrenebilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |