Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teratoloji BIY 430 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Canlı gelişiminde etkili yabancı ajanları ve etkilerini öğretmek
Dersin İçeriği Teratoloji, malformasyon, morfogenez, teratolojik ajanlar ve etkileri, mutajenler ve etki mekanizmaları, teratolojik tetkikler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teratojen, Teratojenezis ve teratoloji kavramlarını anlayabilme. Anlatım,
2 Fiziksel ve kimyasal ajanların terarojenik etkilerinin kavrayabilme. Anlatım,
3 Bakteri ve virüslerin teratolojik etkilerinin kavrayabilme. Anlatım,
4 Mutajenler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım,
5 Teratojenleri tetkik etme yetenekleri kazanır. Anlatım,
6 Teratojenlerin neden olduğu doğum öncesi gelişim anormalliklerini öğrenebilme. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teratoloji Kavramı
2 Malformasyon Kavramı
3 Konjenital Malformasyon ve Teratolojik Malformasyonların Ayrımı
4 Gen Regulasyon Mekanizmaları
5 Normal Embriyonel Gelişimi Etkileyen Faktörler
6 Morfogenezde Çeşitli Mekanizmalar
7 Teratolojik Ajanlar ve Etki Mekanizmaları
8 Teratolojik Ajanlar ve Etki Mekanizmaları
9 Ara Sınav
10 Kromozom Anomalilerinde Fenotip, Genotip İlişkileri
11 Mutagenez ve Teratogenez Arasındaki Farklar
12 Çeşitli Mutasyonların Oluş Mekanizmaları
13 Genel Teratolojik Tetkikler
14 Genel Teratolojik Tetkikler
Kaynaklar
Ders Notu Ronan R. O´Rahilly, Fabiola Miller, Human Embryology & Teratology, Wiley-Liss; 2001
Ders Kaynakları Erdoğan Cireli, Gebelikte kullanılan ilaç ve diğer maddelerin teratojenik etkileri, Ege Üniversitesi, 1986
Prof.Dr. Turgay Atasü, Prof.Dr. Fahri Öçer, Gebelikte Fetusa ve Yenidoğana Zararlı Etkenler, Nobel Tip Kitabevi, 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Teratojen, Teratojenezis ve teratoloji kavramlarını anlayabilme.
2 Fiziksel ve kimyasal ajanların terarojenik etkilerinin kavrayabilme.
3 Bakteri ve virüslerin teratolojik etkilerinin kavrayabilme.
4 Mutajenler ve etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Teratojenleri tetkik etme yetenekleri kazanır.
6 Teratojenlerin neden olduğu doğum öncesi gelişim anormalliklerini öğrenebilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5