Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modelleme ve Simülasyon | BSM 531 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar-tabanlı modelleme ve simülasyon çalışmaları için yazılım ve donanım teknolojilerinden etkin bir şekilde faydalanılmasının öğretilmesi. Karmaşık, büyük-ölçekli sistemlerin simülasyonu için yazılımların gerçekleştirilmesinde, modelleme teorileri ve metotları, dinamik, ayrık sistemlerin yapı ve davranışlarının öğretilmesi. Doğrulama ve geçerleme kavram ve tekniklerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | 1. Bölüm : Modelleme ve Simülasyona giriş 2. Bölüm : Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri 3. Bölüm : Simülasyon teknikleri ve tasarım karmaşıklığı 4. Bölüm : Ayrık olaylı sistem modelleme 5. Bölüm : Simülasyon model doğrulama ve geçerleme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gözlem, | |
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir | Anlatım, Rol Oynama, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem, Modelleme ve Simülasyona giriş Modelleme teorileri, yaklaşımları ve uygulama alanları | |
2 | Kavramsal Dağıtık model gelişim ve simülasyon yaklaşımları | |
3 | Sistem teorisi ve nesneye-yönelik prensipler ve metotlar | |
4 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri | |
5 | Rastgele sayı ve rastgele değişken üretme teknikler | |
6 | Ayrık olaylı sistem modelleme | |
7 | Hiyerarşik, modüler, bileşen-tabanlı modelleme | |
8 | Simülasyon protokolü kavramları ve teknikleri | |
9 | Simülasyon tasarım karmaşıklığı | |
10 | Simülasyon deneylerinin tasarımı | |
11 | Model doğrulama ve geçerli kılma kavramları ve teknikleri | |
12 | Yaygın simülasyon araçlarının incelenmesi | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Theory of Modeling and Simulation , Bernard P. Zeigler, Herbert Praehofer, Tag Gon Kim, Academic Press, 2000 Discrete-Event System Simulation, Banks, J., Carson II, J.S. and Nelson, B.L.,2009,Fifth Edition.,Prentice Hall |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Bilgi ve İletişim Teknolojileri konularında ileri uygulamaları yapacak düzeyde genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tanımlanmış bilgi ve iletişim teknolojileri problemlerini çözmek için yöntem geliştirir ve bu yenilikçi yöntemleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon tekniklerini bilir | |||||||
2 | Ayrık olaylı sistem modellemeyi bilir | |||||||
3 | Modelleme ve simülasyonda doğrulama ve geçerlemeyi bilir | |||||||
4 | Başarılı bir simülasyon projesi yürütebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |