Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Advanced Informatıon Management Systems | SWE 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ÖZMEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dağıtık verilere erişen, bunları işleyen ve bilgiye dönüştüren ileri düzey, dağıtık web sistemlerinin mimarilerini öğretmektir. Bu kapsamda mevcut web tabanlı bilgi ve yönetim sistemlerinin hem istemci hem de sunucu tarafında kullanılan teknolojilerin ve eğilimlerin incelenmesi, öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Web tabanlı büyük ölçekli veri erişim ve yönetim sistemleri, istemci ve sunucu tarafında kullanılan teknolojilerin öğretilmesi. Ders süresince web tabanlı sistemlerle ilgili kavramların ve tasarım kalıplarının örnek uygulamalarla gösterilmesi planlanmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | HTTP protokolünü bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Güncel web teknolojilerini uygulamalarında kullanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Heterojen ortamda çalışan programlama dili kullanarak sistem geliştirir | Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Grupla Çalışma, | |
4 | Güvenli yazılım stratejilerini uygular | Problem Çözme, Tartışma, | |
5 | Dağıtık sistem geliştirirken ileri düzey programlama teknolojileri kullanır | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | N-tier bilgi yönetim sistemlerinin mimarisi | |
2 | HTTP protokolü ve istemci-server mesaj trafiğinin analizi | |
3 | Farklı veri biçimleri ve veri transfer/kontrol stratejilerinin tartışılması: JSON, XML, CORBA | |
4 | HTTP web server, Java (MS .Net Core) web programlama temelleri ve MVC tasarım deseni | |
5 | Apache-Tomcat (Microsoft Kestrel) uygulama sunucusu ve Thymeleaf (Microsoft Razor) sunucu şablon motoru, | |
6 | ORM çerçeveleri (JPA, Hibernate, Entity Framework) | |
7 | Web güvenliği: Authentication ve authorization | |
8 | Monolitik mimari | |
9 | Katmanlı mimari: Domain Driven Design (DDD) deseni (Clean Architecture) | |
10 | Mikroservis mimarisi, konteyner teknolojileri | |
11 | Web soket API uygulamaları | |
12 | Bulut tabanlı ölçeklenebilir uygulama geliştirme | |
13 | Gelişmiş dağıtık bilgi sistemlerinin analizi (Twitter, Facebook vb.) | |
14 | Proje çalışmalarının sunulması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders sunum yansıları. |
Ders Kaynakları | 1. DISTRIBUTED SYSTEMS Principles and Paradigms Second Edition ANDREW S. TANENBAUM MAARTEN VAN STEEN 2. Designing Data-Intensive Applications: The Big Ideas Behind Reliable, Scalable, and Maintainable Systems, Martin Kleppmann 3. HTML, CSS, and JavaScript All in One: Covering HTML5, CSS3, and ES6, Sams Teach Yourself, Julie Meloni 4. The Road to React: Your journey to master plain yet pragmatic React.js, Robin Wieruch 5. Effective Java, Third Edition. Addison-Wesley, Joshua Bloch, 2018. 6. Head First Design Patterns: Building Extensible and Maintainable Object-Oriented Software, Eric Freeman |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Her ölçekte yazılım sistemi için proje planlaması; zaman, kaynak, bütçe ve risk yönetimi yapar, alternatif çözüm yolları belirler. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | HTTP protokolünü bilir | ||||||
2 | Güncel web teknolojilerini uygulamalarında kullanır | ||||||
3 | Heterojen ortamda çalışan programlama dili kullanarak sistem geliştirir | ||||||
4 | Güvenli yazılım stratejilerini uygular | ||||||
5 | Dağıtık sistem geliştirirken ileri düzey programlama teknolojileri kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Ödev | 10 |
2. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|