Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer IKA 600 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN
Dersi Verenler Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders İnsan Kaynakları Yönetimi alanında doktora öğrencilerine niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerini anlamak, uygulamak ve eleştirel olarak değerlendirmek için gerekli temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu ders sayesinde öğrenciler araştırma tasarımı, veri toplama, veri analizi ve sonuçların yorumlanması gibi araştırma süreçlerini anlama ve yönlendirme becerilerini geliştireceklerdir. Ayrıca İnsan Kaynakları Yönetimi'nin çeşitli sorunlarına ilişkin araştırma yapma becerisi kazanarak bilimsel katkı sağlama potansiyellerini artıracaklardır.

Dersin İçeriği

1- Giriş: Tanıtım

2- Sosyal bilimlerin tarihi: Sosyal Bilimleri Açın

3- Bilimsel bilgi

Bilgi teorisi: Rasyonalizm-empirizm ayrımı

K. Popper: yanlışlanabilirlik kriteri

Lakatos: Araştırma programları

Kuhn: paradigma ve bilimsel devrimler

P. Feyerabend: Anarşist bilgi kuramı

4- Bilimsel bilginin üretimi

Hac yolunda bir karınca

Mantık safsataları

Etik ihlal: İntihal

5- Doktora tezinin yapısı

Tez nedir, nasıl yazılır

Temel bölümler nelerdir

Nasıl kurgulanmalı

6- Örnek Taslaklar Üzerine Tartışma

7- Literatür tarama

WoS, Scopus, Biblioshiny, Vosviewer

8- ARASINAV HAFTASI

9- Literatür tarama

WoS, Scopus, Biblioshiny, Vosviewer

10- Akademik çalışmalarda ChatGPT’den faydalanma

11- Akademik metinlerin yayınlanması: Makale, bildiri, kitap

12- Seminer / örnek tez inceleme

13- Seminer / örnek tez inceleme

14- Örnek tez inceleme

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, çeşitli araştırma yöntemlerini anlayacak ve insan kaynakları yönetimi alanında nasıl etkili bir şekilde kullanabileceklerini öğreneceklerdir. Bu çıktı, öğrencilerin araştırma yöntemlerini insan kaynakları uygulamalarına nasıl adapte edebilecekleri konusunda yetkinlik kazanmalarını amaçlamaktadır.
2 Öğrenciler, araştırma tasarımını oluşturma, veri toplama ve analiz etme süreçlerini öğrenip uygulayabileceklerdir. Bu çıktı, öğrencilerin bağımsız araştırma projeleri geliştirmek için gerekli becerileri kazanmalarını hedeflemektedir.
3 Bu ders, öğrencilere araştırma yöntemleri kullanırken etik kurallara uyma gerekliliğini vurgulayacak ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirecektir. Öğrenciler, araştırma süreçlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecek ve etik sorumlulukları anlayacaklardır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Tanıtım
2 Sosyal bilimlerin tarihi: Sosyal Bilimleri Açın Gulbenkian Komisyonu: Sosyal Bilimleri Açın
3 Bilimsel bilgi Alan F. Chalmers: Bilim Dedikleri, Thomas S. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı
4 Bilimsel bilginin üretimi Mehmet Genç: Hac Yolunda Bir Karınca
5 Doktora tezinin yapısı Carol M. Roberts: The Dissertation Journey
6 Örnek Taslaklar Üzerine Tartışma
7 Literatür tarama: WoS, Scopus, Biblioshiny, Vosviewer
8 ARASINAV HAFTASI
9 Literatür tarama: WoS, Scopus, Biblioshiny, Vosviewer
10 Akademik çalışmalarda ChatGPT’den faydalanma
11 Akademik metinlerin yayınlanması: Makale, bildiri, kitap Carol M. Roberts: The Dissertation Journey
12 Seminer / örnek tez inceleme
13 Seminer / örnek tez inceleme
14 Seminer / örnek tez inceleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

       Gulbenkian Komisyonu: Sosyal Bilimleri Açın

       Richard E. Lee / Immanuel Wallerstein (Edt.): İki Kültürü Aşmak

       Alan F. Chalmers: Bilim Dedikleri

       Thomas S. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı

       Hugh G. Gauch, Jr.: Bilimsel Yöntem

       C. P. Snow: İki Kültür

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir.
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır.
3 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir.
4 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir.
5 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır.
6 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Öğrenciler, çeşitli araştırma yöntemlerini anlayacak ve insan kaynakları yönetimi alanında nasıl etkili bir şekilde kullanabileceklerini öğreneceklerdir. Bu çıktı, öğrencilerin araştırma yöntemlerini insan kaynakları uygulamalarına nasıl adapte edebilecekleri konusunda yetkinlik kazanmalarını amaçlamaktadır.
2 Öğrenciler, araştırma tasarımını oluşturma, veri toplama ve analiz etme süreçlerini öğrenip uygulayabileceklerdir. Bu çıktı, öğrencilerin bağımsız araştırma projeleri geliştirmek için gerekli becerileri kazanmalarını hedeflemektedir.
3 Bu ders, öğrencilere araştırma yöntemleri kullanırken etik kurallara uyma gerekliliğini vurgulayacak ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirecektir. Öğrenciler, araştırma süreçlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecek ve etik sorumlulukları anlayacaklardır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 50
2. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 16 16
Final 1 40 40
Performans Görevi (Seminer) 1 40 40
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 45 45
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 318
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,72
Dersin AKTS Kredisi 7