Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Ruh Sağlığı | EBP 619 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kadınların doğum öncesi, gebelik ve doğum sonu dönemde ruh sağlığının değerlendirilmesini, kadın ruh sağlığının korunması ve tedavisine yönelik ebelik uygulamalarının öğrenilmesini sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği | Kadınlarda yaygın psikolojik sorunlar, ruh sağlığı ve üreme sağlığı arasındaki ilişki, doğumda zihinsel problemler hakkında ebelik danışmanlığı, ruh sağlığı açısından riskli doğumlardır.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın ruh sağlığındaki değişimleri tanılayabilir. | Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Kadınlara yönelik ebelik bakımını uygulayabilir, denetleyebilir, değerlendirebilir, | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Belirlenen gereksinimlere uygun eğitim planlayabilir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Kadınlarda sık görülen psikiyatrik bozuklukları açıklar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Kadının farklı dönemlerinde (gebelik, postpartum vb.) ruhsal durum değişikliklerini değerlendirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar | |
2 | Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar | |
3 | Kadınlarda Yaygın Psikolojik Sorunlar | |
4 | Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki | |
5 | Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki | |
6 | Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki | |
7 | Ruh Sağlığı Ve Üreme Sağlığı Arasındaki İlişki | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı | |
10 | Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı | |
11 | Doğumda Zihinsel Problemler Hakkında Ebelik Danışmanlığı | |
12 | Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar | |
13 | Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar | |
14 | Ruh Sağlığı Açısından Riskli Doğumlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi. 3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği. 4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. 5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi. 7. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 8. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi. 9. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık. 10. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları. 11. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık. 12. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi. 13.Alan S., Çevik A. Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi, 2019,Ankara, Akademisyen Kitapevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi | X | |||||
2 | Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi | X | |||||
3 | Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi | X | |||||
4 | Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi | X | |||||
5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
6 | Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi | X | |||||
7 | Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi | X | |||||
8 | Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın ruh sağlığındaki değişimleri tanılayabilir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | |
2 | Kadınlara yönelik ebelik bakımını uygulayabilir, denetleyebilir, değerlendirebilir, | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
3 | Belirlenen gereksinimlere uygun eğitim planlayabilir. | 3 | 3 | 4 | |||||
4 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
5 | Kadınlarda sık görülen psikiyatrik bozuklukları açıklar. | ||||||||
6 | Kadının farklı dönemlerinde (gebelik, postpartum vb.) ruhsal durum değişikliklerini değerlendirir. | 2 | 2 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |