Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslami İlimlere Giriş | IEF 103 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED EMİN DURMUŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMED EMİN DURMUŞ, |
Dersin Yardımcıları | Ömer Faruk Uysal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin İslami ilimler hakkında genel bir kanaate sahip olmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | İslami ilimler olan Kelam, Fıkıh, Fıkıh Usulu, Tasavvuf, Hadis ve Tefsir ilimlerinden her birini genel hatlarıyla ortaya koymak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslami ilimlere dair genel bir perspektife sahip olmak | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fıkıh ilminin temel kavramlarını öğrenmek | Anlatım, | |
3 | Hadis ilminin temel kavramlarını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Tefsir ilminin temel kavramlarını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Kelam ilminin temel kavramlarını öğrenmek | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Tasavvuf ilminin temel kavramlarını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam ve İlim, İlmin Önemi ve Çeşitleri | |
2 | İslamî İlimlerin Ana Kaynakları Kur’ân ve Sünnet | |
3 | Fıkıh Usulü | |
4 | Fıkıh | |
5 | Fıkıh | |
6 | Kelam | |
7 | Kelam | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tasavvuf | |
10 | Tasavvuf | |
11 | Hadis | |
12 | Hadis | |
13 | Tefsir | |
14 | Tefsir |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İslami İlimlere Giriş, edt. Mahmut Samar, İstanbul: Hikmetevi Yayınları, 2021 Mehmet Erdoğan, Fıkıh İlmine Giriş, İstanbul: Dem Yayınları, 2019 İsmail Lütfi Çakan, Anahatlarıyla Hadis Bilgisi-Tarihi-Dindeki Yeri ve Okuma-Okutma Yöntemi, İstanbul: Ensar Yayınları, 2009 Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş, İstanbul: Ensar Yayınları, 2012 Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2016 Muhsin Demirci, Tefsire Giriş, İstanbul: İsam Yayınları, 2019 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | X | |||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | X | |||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | X | |||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | X | |||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | X | |||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | X | |||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslami ilimlere dair genel bir perspektife sahip olmak | ||||||||||||
2 | Fıkıh ilminin temel kavramlarını öğrenmek | ||||||||||||
3 | Hadis ilminin temel kavramlarını öğrenmek | ||||||||||||
4 | Tefsir ilminin temel kavramlarını öğrenmek | ||||||||||||
5 | Kelam ilminin temel kavramlarını öğrenmek | ||||||||||||
6 | Tasavvuf ilminin temel kavramlarını öğrenmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 228 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |