Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Manevi Danışmanlık ve Rehberliğe Giriş | MDR 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, manevi danışmanlık ve rehberliğin temel kavramlarını, konularını, amaçlarını, uygulama alanlarını, ilke ve yöntemlerini, sorunlarını ve benzeri diğer ilişkili konuları öğrenmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Tanımı ve Mahiyeti, Konusu ve Sınırları, arihsel Gelişimi, İlgili Kavramlar, Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Dini ve Psikolojik Temelleri, Amaçları, Uygulama Alanları, Manevi Danışmanlık ve Rehberlikle İlgili Kuramsal Yaklaşımlar, Manevi Danışmanlık Süreci ve Özellikleri, Manevi Danışman ve Nitelikleri, Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Uygulama İlkeleri, Manevi Danışmanlık ve Rehberlikte Yöntem ve Teknikler, Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Sorunları, Manevi Danışmanlık ve Din Hizmetleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir | Beyin Fırtınası, | |
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin tarihsel gelişimini bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin psikolojik ve dini temellerini inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin uygulama alanlarını tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik süreci ve özelliklerini öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin uygulama ilkelerini, yöntem ve tekniklerini tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin sorunlarını inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Tanımı ve Mahiyeti | |
2 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Konusu ve Sınırları | |
3 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Tarihsel Gelişimi | |
4 | Manevi Danışmanlık ve Rehberlikle İlgili Kavramlar | |
5 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Dini ve Psikolojik Temelleri | |
6 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Amaçları | |
7 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Uygulama Alanları | |
8 | Manevi Danışmanlık ve Rehberlikle İlgili Kuramsal Yaklaşımlar | |
9 | Manevi Danışmanlık Süreci ve Özellikleri | |
10 | Manevi Danışman ve Nitelikleri | |
11 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Uygulama İlkeleri | |
12 | Manevi Danışmanlık ve Rehberlikte Yöntem ve Teknikler | |
13 | Manevi Danışmanlık ve Rehberliğin Sorunları | |
14 | Manevi Danışmanlık ve Din Hizmetleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Ağılkaya Şahin, Z. (2017). Manevi Bakım ve Danışmanlık. İstanbul: Marmara Akademi Yayınları 2. Şirin, T. (2014). Dini Danışma ve Rehberlik. İstanbul: MİM Akademi. 3. Cebeci, S. (2012). Dini Danışma ve Rehberlik. Ankara: DİB Yayınları. 4. Coşkunsever, A. (2018). Sosyal Hizmetlerde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: DEM Yayınları. 5. Ayten, A. & Koç, M. & Tınaz, N. (2018). Manevi Danışmanlık ve Rehberlik I-II. İstanbul: DEM Yayınları. 6. Ayten, A. (2017). Manevi Danışmanlık ve Rehberlik: Teorik ve Farklı Uygulama Alanları. İstanbul: DEM Yayınları. 7. Zengin, M. & Ayten, A. & Tınaz, N. & Ekşi, H. (2019). Cezaevi Hizmetlerinde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: DEM Yayınları. 8. Ayten, A. & Tınaz, N. & Zengin, M. & Ekşi, H. (2019). Cezaevi Hizmetlerinde Manevi Danışmanlık ve Rehberlik. İstanbul: DEM Yayınları.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir | |||||||||||||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin tarihsel gelişimini bilir. | |||||||||||||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin psikolojik ve dini temellerini inceler | |||||||||||||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin uygulama alanlarını tanır | |||||||||||||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik süreci ve özelliklerini öğrenir | |||||||||||||||
6 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin uygulama ilkelerini, yöntem ve tekniklerini tanır | |||||||||||||||
7 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin sorunlarını inceler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 15 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |