Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | MDR 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HASAN MEYDAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HASAN MEYDAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bilimsel yöntemin temel özelliklerini, işlevlerini ve amaçlarını kavramak; nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini kavrayarak yapılacak bilimsel araştırmalarda uygun yöntemi seçebilmek; veri toplama, verileri yorumlama ve raporlaştırma becerilerini geliştirmek.
|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği bilimsel araştırma sürecinin incelenmesi (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama), belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirmek ve araştırma sorusu tasarımı, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme/yorumlama ve rapor yazma tekniklerinden oluşmaktadır. Derste ayrıca araştırma etiği ve yayın etiği, etik dışı davranışlar vurgulanacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Manevi danışmanlık ve rehberlik alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | Tartışma, Anlatım, Rol Oynama, | |
3 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri ve farklarını tartışır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
4 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Nitel araştırmada veri kaynaklarını tanır ve probleme uygun veri kaynağı belirler. | Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Nitel ve nicel araştırmada veri analiz süreçlerini tanır. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Rapor yazım süreci, kaynak gösterimi ve araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri fark eder. | Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik ve amaçlarının tanıtılması ve temel kavramlar | |
2 | Araştırma sürecinin aşamaları ve araştırma tasarımı | |
3 | Temel araştırma desenleri | |
4 | Bilimsel veri, türleri ve kaynakları | |
5 | Nitel araştırma (teori, tasarım ve örnekler) | |
6 | Nitel veri toplama yöntemleri | |
7 | Nitel veri analizi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Nicel araştırma (teori, tasarım ve örnekler) | |
10 | Anket ve ölçek tasarımı | |
11 | Verilerin analize hazırlanması | |
12 | Veri analizi (parametrik ve non-parametrik analizler) | |
13 | Bilimsel araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik | |
14 | Kaynak gösterme, araştırma raporu yazımı ve araştırma etiği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Karasar, Niyazi (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları. Büyüköztürk, Şener vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı, Ankara: Pegema Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu. Ankara: Pagem Akademi. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık. Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | ||||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | ||||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | ||||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | ||||||
10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | ||||||
11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | ||||||
13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | ||||||
14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | ||||||
15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar | |||||||||||||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberlik alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | |||||||||||||||
3 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri ve farklarını tartışır. | |||||||||||||||
4 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | |||||||||||||||
5 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | |||||||||||||||
6 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | |||||||||||||||
7 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | |||||||||||||||
8 | Nitel araştırmada veri kaynaklarını tanır ve probleme uygun veri kaynağı belirler. | |||||||||||||||
9 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | |||||||||||||||
10 | Nitel ve nicel araştırmada veri analiz süreçlerini tanır. | |||||||||||||||
11 | Rapor yazım süreci, kaynak gösterimi ve araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri fark eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |