Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aşıklık Geleneği | MZB 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Âşıklık geleneğinin özelliklerini ve gelişimini öğrencilere tanıtmak. Âşık edebiyatı, Âşıklık geleneği ile lgili bilgilerle öğrencileri bilgilendirmek. Âşıklık geleneğinde uygulanan bütün ritüellerden öğrencileri haberdar etmek. Şiir türlerini ve konu türlerini belirtmek. |
Dersin İçeriği | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri, folklor ve âşık edebiyatı, âşık tabirinin anlamı, âşık edebiyatının türleri, halk şiiri ve âşık şiirinin biçimi, âşıklık geleneği, âşıklık geleneğinin kaynağı, rüya motifi, âşık makamları, meşhur âşıklar, günümüzde âşıklık geleneği ve rüya motifi, yaşayan âşıklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Âşıklık geleneğinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Dönemlerine göre geleneğin örneklerini verir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
3 | Aşık fasıllarını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Aşıklık geleneğinin gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aşık edebiyatının tanımı ve özellikleri | |
2 | Geçmişten günümüz aşıklık geleneği | |
3 | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri | |
4 | Aşıklık geleneğinin kaynağı | |
5 | Aşıklık geleneğinin tarihi glişimi | |
6 | Aşık edebiyatı nazım biçimleri | |
7 | Aşıklık geleneği ve toplumdaki fonksiyonu | |
8 | Aşıklık geleneğinde yer alan ritüeller | |
9 | Âşık makamları | |
10 | Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri | |
11 | Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri | |
12 | Dönemlerne göre önemli aşıklar ve eserleri | |
13 | Günümüzde aşıklık geleneği | |
14 | Aşıklık geleneğinin yaşatılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Erman Artun, Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı |
Ders Kaynakları | ELÇİN, Şükrü; Halk Edebiyatına Giriş, kültür Bak. Ankar , 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Âşıklık geleneğinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | ||||||||||
2 | Dönemlerine göre geleneğin örneklerini verir. | ||||||||||
3 | Aşık fasıllarını sınıflandırır. | ||||||||||
4 | Aşıklık geleneğinin gelişimini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |