Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aşıklık Geleneği MZB 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Âşıklık geleneğinin özelliklerini ve gelişimini öğrencilere tanıtmak. Âşık edebiyatı, Âşıklık geleneği ile lgili bilgilerle öğrencileri bilgilendirmek. Âşıklık geleneğinde uygulanan bütün ritüellerden öğrencileri haberdar etmek. Şiir türlerini ve konu türlerini belirtmek.

Dersin İçeriği

Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri, folklor ve âşık edebiyatı, âşık tabirinin anlamı, âşık edebiyatının türleri, halk şiiri ve âşık şiirinin biçimi, âşıklık geleneği, âşıklık geleneğinin kaynağı, rüya motifi, âşık makamları, meşhur âşıklar, günümüzde âşıklık geleneği ve rüya motifi, yaşayan âşıklar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Âşıklık geleneğinin Türk kültüründeki önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Dönemlerine göre geleneğin örneklerini verir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
3 Aşık fasıllarını sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Aşıklık geleneğinin gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aşık edebiyatının tanımı ve özellikleri
2 Geçmişten günümüz aşıklık geleneği
3 Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri
4 Aşıklık geleneğinin kaynağı
5 Aşıklık geleneğinin tarihi glişimi
6 Aşık edebiyatı nazım biçimleri
7 Aşıklık geleneği ve toplumdaki fonksiyonu
8 Aşıklık geleneğinde yer alan ritüeller
9 Âşık makamları
10 Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri
11 Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri
12 Dönemlerne göre önemli aşıklar ve eserleri
13 Günümüzde aşıklık geleneği
14 Aşıklık geleneğinin yaşatılması
Kaynaklar
Ders Notu

Erman Artun, Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı
Prof. Dr. Umay Günay, Aşık Tarzı Şiir Geleneği
Doğan Kaya, Aşık Edebiyatı Araştırmaları
KÖPRÜLÜ, Fuat, Türk Saz Şairleri Antolojisi.
ARSUNAR, Ferruh; Köroğlu
BALİ, Muhan; Ercişli Emrah ve Selvihan Hikâyesi

Ders Kaynakları

ELÇİN, Şükrü; Halk Edebiyatına Giriş, kültür Bak. Ankar , 1986.
BORATAV, P. Naili; 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi 100 Soruda Dizisi , İstanbul,1982.
SAKAOĞLU, Saim; Efsane Araştırmaları, Ankara, 1987.
ERGİN, Muharrem; Dede Korkut Kitabı 1-2, TDK Yay., Ankara 1997
KÖPRÜLÜ, Fuat , Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar
YALGIN , A, Rıza; Cenupta Türkmen Oymakları,1-2-, İst., 1932-, Ankara 1933.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Âşıklık geleneğinin Türk kültüründeki önemini açıklar.
2 Dönemlerine göre geleneğin örneklerini verir.
3 Aşık fasıllarını sınıflandırır.
4 Aşıklık geleneğinin gelişimini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6