Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziğinde Nadir Kullanılan Makamlar MZB 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. FERDİ KOÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziğinde basit, şed ve mürekkep olarak sınıflandırılan makamların haricinde kalan makamların karar perdeleri esas alınarak yapı ve seyirleri öğretilecektir.

Dersin İçeriği

Türk müziğinde geçmişe göre günümüzde çok az makam kullanılmaktadır. Kullanılmayan makamların oluşumu, seyirleri, muhteva ettiği makamlar ve kullanıldığı çeşniler dersin içeriğini oluşturmaktadır. Derste nadir kullanılan makamların karar perdeleri referans alınarak makamların incelenmesi yapılacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinde nadir kullanılan makamlar öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
2 Türk müziğinde nadir kullanılan makamlarda eser meşk edilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk müziğinde nadir kullanılan makamların sınıflandırılması
2 Basit, şed ve mürekkep makamların yapı ve seyirlerinin tekrarı
3 Yegâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
4 Yegâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
5 Hüseynî Aşîran perdesinde karar veren makamların incelenmesi
6 Acemaşîran perdesinde karar veren makamların incelenmesi
7 Irak perdesinde karar veren makamların incelenmesi
8 Rast perdesinde karar veren makamların incelenmesi
9 Rast perdesinde karar veren makamların incelenmesi
10 Dügâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
11 Dügâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
12 Dügâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
13 Segâh perdesinde karar veren makamların incelenmesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Konu ile ilgili yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri

Ders Kaynakları

ÖZKAN, İ.H.; Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri, Kudüm Velveleleri
Ötüken Neşriyat, İstanbul 1987; Yakup Fikret Kutluğ, Makamlar, YKY, İstanbul; TRT Nota Arşiv Programı.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Türk müziğinde nadir kullanılan makamlar öğrenilir.
2 Türk müziğinde nadir kullanılan makamlarda eser meşk edilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6