Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tezhip Tasarımı I TEZ 301 5 2 + 4 4 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tezhip Sanatının en önemli dönemleri olan XV. ve XVI. yüzyıl sanatçılarının, ekollerinin, kullandıkları motiflerin ve eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin klasik dönem alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir.

Dersin İçeriği

XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatının tanıtılması.
XV. ve XVI. Yüzyıllarda ekol olan Baba Nakkaş ve Karameminin sanat anlayışları ve eserlerinin tanıtımıyla birlikte klasik dönemden esinlenerek özgün tezhip çalışmalarının yapılması.
Mail Kıta adı verilen;Tezhip sanatında Talik yazının kullanımıyla desteklenen özel formun tezhiplenmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkındaki bilgileri teorik olarak aktarır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. Soru-Cevap, Anlatım,
3 XV. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
4 XV. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
5 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarır. Soru-Cevap, Anlatım,
6 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçı ve eserlerini yorumlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
7 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
8 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
9 Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
10 Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırır ve bilgisayarda hazırladığı sunumu kendi cümleleriyle ifade eder. Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 15. yy. Fatih Dönemi ve Baba Nakkaş üslubu Tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklinde bir tezhip tasarımının eskiz çalışmasına başlama.
2 Tezhiplerin üzerine çalışacağı murakkaların yapılması. Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. 12. haftada teslim edilmek üzere, XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatı konusunda her öğrenciye birer araştırma konusu verilmesi.
3 Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına başlama.
4 Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına devam.
5 Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklindeki tasarımın murakka üzerindeki orijinal çalışmanın bitirilip teslim edilmesi.
6 Bayezid Dönemi, Kanuni Sultan Süleyman dönemi ve 16. yy. Karamemi üslubu tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Karamemi üslubu sayfa çalışmasına (Tezhip, Naturalist Üslup, Çift Tahrir) başlanması.
7 Eskiz çalışmasına devam edilmesi ve bitirilmesi. Desenin murakka üzerine geçirilmesi.
8 Karamemi Üslubu sayfa tasarımının tezhip tasarımının murakka üzerinde çalışılmasına devam.
9 Ara Sınav. Tezhip çalışmasının bitirilmesi ve teslim edilmesi.
10 Mail Kıta (Talik yazı çerçevesi) hakkında bilgi verilmesi, örneklerin gösterilmesi. Mail Kıta bir tezhip tasarımının eskiz çalışmalarına başlanması.
11 Mail Kıtanın eskiz aşamasının tamamlanması.
12 Araştırma konularının öğrenciler tarafından bilgisayar yardımıyla sunulması ve çalışmaların teslim edilmesi.
13 Mail Kıta tasarımın murakka üzerinde çalışılmasına başlanması.
14 Mail Kıta çalışmanın bitirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu

BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991
İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1982
ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbankın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995
ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999
ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003
ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi,İst.2007

 

Ders Kaynakları

BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991
İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1982
ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbankın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988
KESKİNEL, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000
ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995
ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999
ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003
ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi,İst.2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkındaki bilgileri teorik olarak aktarır. 4 0 3 3 3 3 0 5 5 5 3 3
2 XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. 4 4 4 4 0 4 0 5 5 5 3 3
3 XV. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. 4 4 4 4 4 5 0 5 5 5 4 3
4 XV. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. 4 3 3 3 3 3 0 5 5 5 4 5
5 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarır. 4 3 3 3 3 3 0 5 5 5 3 5
6 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçı ve eserlerini yorumlar. 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5
7 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. 4 3 3 3 3 3 0 5 5 5 4 3
8 XVI. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. 4 3 3 3 3 3 0 5 5 5 3 5
9 Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. 4 3 3 3 3 3 0 5 5 5 3 5
10 Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırır ve bilgisayarda hazırladığı sunumu kendi cümleleriyle ifade eder. 0 3 3 3 3 3 0 5 5 5 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Atölye) 40
2. Performans Görevi (Atölye) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Atölye) 2 15 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 194
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,76
Dersin AKTS Kredisi 8