Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tezhip Tasarımı I | TEZ 301 | 5 | 2 + 4 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU |
Dersi Verenler | Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tezhip Sanatının en önemli dönemleri olan XV. ve XVI. yüzyıl sanatçılarının, ekollerinin, kullandıkları motiflerin ve eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin klasik dönem alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir. |
Dersin İçeriği | XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatının tanıtılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkındaki bilgileri teorik olarak aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçı ve eserlerini yorumlar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. | Tartışma, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırır ve bilgisayarda hazırladığı sunumu kendi cümleleriyle ifade eder. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 15. yy. Fatih Dönemi ve Baba Nakkaş üslubu Tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklinde bir tezhip tasarımının eskiz çalışmasına başlama. | |
2 | Tezhiplerin üzerine çalışacağı murakkaların yapılması. Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. 12. haftada teslim edilmek üzere, XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatı konusunda her öğrenciye birer araştırma konusu verilmesi. | |
3 | Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına başlama. | |
4 | Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına devam. | |
5 | Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklindeki tasarımın murakka üzerindeki orijinal çalışmanın bitirilip teslim edilmesi. | |
6 | Bayezid Dönemi, Kanuni Sultan Süleyman dönemi ve 16. yy. Karamemi üslubu tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Karamemi üslubu sayfa çalışmasına (Tezhip, Naturalist Üslup, Çift Tahrir) başlanması. | |
7 | Eskiz çalışmasına devam edilmesi ve bitirilmesi. Desenin murakka üzerine geçirilmesi. | |
8 | Karamemi Üslubu sayfa tasarımının tezhip tasarımının murakka üzerinde çalışılmasına devam. | |
9 | Ara Sınav. Tezhip çalışmasının bitirilmesi ve teslim edilmesi. | |
10 | Mail Kıta (Talik yazı çerçevesi) hakkında bilgi verilmesi, örneklerin gösterilmesi. Mail Kıta bir tezhip tasarımının eskiz çalışmalarına başlanması. | |
11 | Mail Kıtanın eskiz aşamasının tamamlanması. | |
12 | Araştırma konularının öğrenciler tarafından bilgisayar yardımıyla sunulması ve çalışmaların teslim edilmesi. | |
13 | Mail Kıta tasarımın murakka üzerinde çalışılmasına başlanması. | |
14 | Mail Kıta çalışmanın bitirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991
|
Ders Kaynakları | BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkındaki bilgileri teorik olarak aktarır. | 4 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 0 |
2 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 0 |
3 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 0 |
4 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 |
5 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarır. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
6 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçı ve eserlerini yorumlar. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
7 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 0 |
8 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
9 | Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
10 | Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırır ve bilgisayarda hazırladığı sunumu kendi cümleleriyle ifade eder. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 40 |
2. Performans Görevi (Atölye) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Atölye) | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 194 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |